Nationalmuseet, Vikingetidsudstillingen
Nationalmuseet har lukket og slukket for Jim Lyngvilds fotostater og åbnet dørene til en ny udstilling, der yder museets fantastiske vikingetidssamling fuld retfærdighed.
Der bruges en del skærme og projektioner i udstillingen. De
fungerer godt og stjæler ikke billedet fra det, som er museets trumfkort:
genstandene; lige fra den klejne pilespids i forvitret jern til den imponerende
og næsten to kg tunge halsring i rent guld fra Tissø.
Udstillingen er opstillet i museets særudstillingshal,
Egmonthallen, men den er tænkt som en semipermanent udstilling. Eftersom museet
af økonomiske årsager har måttet opgive at arrangere egentlige særudstillinger,
virker det som en klog beslutning at flytte den permanente vikingeudstilling til
et rum, hvor der er plads til at folde temaerne ud.
I 1992 da Egmonthallen var helt ny, var særudstillingen
”Viking og Hvidekrist” et stort tilløbsstykke. Publikum stod i køb langt ude på
gaden. Den samlede nogle af de allerfornemmeste genstande og skatte fra
samlinger i hele verden og blev også vist i Paris og Berlin. Den lagde i høj
grad vægt på vikingerne som kulturelt integreret i Europa, netop på et
tidspunkt da spørgsmålet om europæisk integration stod højt på den politiske
dagsorden. Særudstilling ”Viking” fra 2013, der også nåede til Berlin og
London, var meget mere orienteret mod hverdagen, og hvad de arkæologiske fund
kunne fortælle om vikingerne. Der blev lagt vægt på, at vikingerne ikke blot
var krigere, men også bønder og handelsfolk.
I den nye udstilling føres den arkæologiske linje videre. Den
betydelige udvikling, der er sket i den historiske og arkæologiske
tekstilforskning i de seneste år, har sat sit præg blandt andet i form af fornemme
rekonstruktioner af dragter. Vikingetidens skriftkultur har også fået øget
opmærksomhed. Som i 2013 har man valgt at lade vraget af det vikingeskib, der
kaldes ”Roskilde 6”, være den centrale genstand. Skibet var hele 37 meter langt
og fylder derfor godt op i rummet. Kun kølen er bevaret, men den er såmænd
imponerende nok i sig selv. Et metalskelet anskueliggør effektivt resten af
skroget.
Fortolkningen har dog forskudt sig siden 2013, og det skyldes nok ikke mindst museumsinspektør Jeanette Varberg, der er hovedarkitekten bag. Hun er er mere til sværd og ild end vadmel og høslæt. Vikingerne var ganske rigtigt bønder og handelsfolk, men det adskilte dem ikke fra resten af verden på den tid. Viking betyder ganske enkelt sørøver. I et par hundrede år fra slutningen af det 8. til begyndelsen af det 11. århundrede dominerede de skandinaviske vikinger Nordeuropa i kraft deres overlegne evne til at føre amfibiekrig, og ”Roskilde 6” står i sin majestæt som repræsentant for den tids mest effektive krigsmaskiner.
Udstillingen er naturligvis også et svar på den opmærksomhed
og kritik, som den nu lukkede plancheudstilling blev genstand for.
Grundlæggende er museet er vendt tilbage til sin kernevirksomhed, som er
forskningsbaseret formidling med udgangspunkt i museets samlinger. Som en lære
fra Lyngvilds popularitet har museet entreret med en kunstner, der har fået
frie hænder til at skildre vikingetidens konger og dronninger. Det er der
kommet nogle interessante historiske frihåndstegninger ud af, der kobler
historiske gætterier med noget, der minder mest om et rollespilsunivers. Dermed
er der også givet plads til det fabulerende uden at det får lov til at
dominere. Målgruppen er bred. Der skal være noget for både børnehaver og
gymnasieklasser, bedsteforældre og børnebørn, entusiaster og turister. Især de
sidstnævnte er en væsentlig målgruppe, fordi de udgør – eller forventes at
udgøre – en stor del af museets indtægtsgrundlag.
Udstillingen i 2013 fik kritik, fordi den savnede en
fortælling. Der var mange fine genstande, men ingen historie. Det er der rådet
bod på ved, at en del af denne udstilling er viet til en dramatiseret
fortælling om en mand, der drager i viking, hvor der anvendes filmbidder og få,
udvalgte genstande. Det er en smagssag, om man bryder sig om den slags, men det
er under alle omstændigheder professionelt lavet. En virkelig interessant
effekt opnås ved at vise tidligt kristne genstande fra blandt andet Syrien som
et eksempel på, hvad vikingerne kunne møde på deres færd. Det kaster også et
historisk lys på de nugældende forhold. Denne fortællende del af udstillingen
vil blive udskiftet om et par år.
Under normale omstændigheder ville man kunne nøjes med at tage
imod udstillingen som en tiltrængt formidlingsmæssig opdatering og udvidelse af
den hidtidige vikingetidsudstilling, der efterhånden var blevet noget bedaget.
Men efter nogle år, hvor direktøren havde gjort sig selv til hovedperson i et
realityprogram, famlet lidt rundt med kedsomhedsknapper og kastet sin kærlighed
på en asatro fotograf, er der anledning til at glæde sig over, at
Nationalmuseet har fundet tilbage til hovedsporet.
(Kristeligt Dagblad 29. juni 2021. Enkelte stilistiske rettelser)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar