Hal Koch, Grundtvig, Gyldendal 1944
Da den 36-årige professor i kirkehistorie, Hal Koch, i
september 1940 udbød en forelæsningsrække om Grundtvig, herskede der stadig et
generelt mødeforbud, men eftersom der formelt set var tale om undervisning,
kunne forelæsningerne gennemføres – og det for fulde huse. De blev også trykt
som kronikker i landets aviser og siden holdt i radioen. I 1941 blev de i
revideret form udsendt som bog på svensk og to år efter på dansk.
Det var tydeligt, at Hal Koch talte til tiden.
Indledningskapitlet gengiver åbningsforelæsningen uredigeret, hvor Hal Koch
talte under indtryk af den krig, der blev ført i Europa. Dansk ungdom var ikke
blevet kaldt bort til krigens gerning, sagde han, og universitetet kunne
fortsætte sin virksomhed. ”Og dog er de fleste af os kommet ængstede,
bekymrede, raadvilde. Og Vé jer, om I ikke har følt det hver og en. Bekymrede
og raadvilde, fordi vort Land og vort Folk er bleven en Kastebold for stærke
Magter – ikke for stærkere Magter, som det saa ofte siges, men for voldsomme
Kræfter, der truer vor hele Eksistens. Og med Eksistens tænker vi ikke paa
Handel og Industri, paa Landbrug og andre Næringsveje, vi tænker ikke paa Føde
og Klæder, men vi tænker paa vort danske Rige, vort Folk og vort Sprog, som er
den Rod, vi er rundet af, den Plet Jord, vi er bundet til. Har I ikke følt den
Bekymring, er I ikke ængstede og raadvilde helt ind i Sjælegrunden, da duer I
ikke til andet end at kastes ud og trampes ned.”
Koch anvendte en for ham ukarakteristisk national patos. Han
talte om den nødvendige besindelse på danskheden, kravet om kamp for ”dansk
Aand og Tunge”, og derfor havde han valgt at tale om Grundtvig. ”For ham var
det at være Menneske hele Livet igennem uløseligt sammenknyttet med det at være
dansk … Derfor staar han os nærmere i vor Raadvildhed, fordi han virkelig ved
noget om, hvad dansk Menneskeliv er. Derfor lytter vi til hans Sang – ikke for
at gentage eller efterligne, men fordi Skjalden, Livets kaarne Spejder, formaar
at kaste Lys over den Vej, der for Tiden snor sig trangt og sært.”
I direkte polemik mod bl.a. psykiateren Hjalmar Helweg, der
mente at store dele af Grundtvigs værker kan forklares med sindslidelse,
fremhævede Hal Koch, at Grundtvig ”er den profetiske Seer, der skuer ind i
Dunkelheden”. Stillet over for den fortvivlelse, som hans tilhørere stod over
for i 1940, tilbød han dem ingen løsninger, men den mulighed sammen med
Grundtvig at skue ind i det dunkle og gådefulde, det fortvivlende.
Selv om bogen gør indtryk af at være en biografi,
interesserede Koch sig i grunden kun for den unge Grundtvig, ikke mindst hans
store krise i 1810-11. Koch benægtede ikke, at den rummede et element af
sindslidelse, men han fremhævede, at krisen førte til meget mere end den
vækkelse og golde biblicisme, som normalt fremhæves som resultatet. Grundtvig
havde været ude i ”Livets Grænseland, hvor man skuer de sidste Ting” og var
nået til et helhedssyn på ”Tro og Viden, Religion og Kultur”. Han udsondrede
sig ikke – som de vakte kredse gjorde - fra menneskelivet. ”Langt snarere kunde
man kalde ham Humanist, i den Forstand, at intet menneskeligt var ham
ligegyldigt,” som Koch provokerende skrev, vel vidende at humanismen for de
fleste betragtedes som kristendommens modsætning.
Bogen slutter med nogle refleksioner over Grundtvigs
opfattelse af folkelighed, hvor Koch måtte medgive, at Grundtvigs skrifter ofte
havde brod mod tyskerne. Men ifølge Koch kunne man ikke tage Grundtvig til
indtægt for et had mellem nationerne. Grundtvigs tanker bar først og fremmest
præg af noget fællesmenneskeligt. ”Man er nu engang ikke Menneske i al
almindelighed, men man hører hjemme i et Folk, det være sig Dansk, Tysk eller
Engelsk, og denne Kendsgerning skal og maa tages alvorligt.” Det er et vilkår
ifølge Koch, at mennesket ikke er ”den Herre, som suverænt kan tage Livet i sin
egen Tjeneste”. Dermed lagde Koch op til den tolkning, der har været
dominerende i grundtvigske kredse siden, nemlig at Grundtvigs forståelse af
danskhed ikke er det samme som aggressiv nationalisme.
Efter krigen og indtil sin død i 1963 bevarede Hal Koch sin
fremtrædende plads i den offentlige debat. Han er i dag først og fremmest kendt
som forfatter til pamfletten fra 1945, Hvad er demokrati? Det har fået mange
til at antage, at han også i 1940 talte om demokrati, men det er en
efterrationalisering. Man kan godt med lidt god vilje se, hvordan elementer af
bogen om Grundtvig peger frem mod den konklusion, som Hal Koch drog af
besættelsen, nemlig at konflikten ikke var mellem dansk og tysk, men mellem
demokrati og nazisme. Men der står stadig ikke et ord om demokrati i bogen om
Grundtvig.
(Kristeligt Dagblad 20. sep. 2022. Rubrikken var en anden.)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar