Frank Bösch, Zeitenwende 1979. Als die Welt von heute
begann, C.H. Beck 2019
Der er årstal nok at tage af, hvis man skal pege på et
tidspunkt, da verden af i dag begyndte. Stefan Zweig tog som bekendt afsked med
die Welt von gestern i 1914. 1933, 1945, 1968, 1989, 2001 er andre
væsentlige snit i de seneste hundrede års historie. Frank Bösch har fået den
idé at pege på årstallet 1979, som er tilpas mærkværdigt til at
nysgerrigheden vækkes. Ved læsningen bliver det så meget desto klarere, at han
har en pointe. Ret beset har han mange. De ti kapitler handler om henholdsvis
revolutionen i Iran, Pave Johannes Paul II’s besøg i Polen, revolutionen i
Nicaragua, Kinas åbning for kapitalisme, bådflygtningene fra Vietnam,
Sovjetunionens besættelse af Afghanistan, Thatchers valgsejr i Storbritannien,
den anden oliekrise, uheldet på atomkraftværket på Three-Mile-Island og
TV-serien Holocaust. Det er meget at blande sammen, og især sidstnævnte var nok
mest af betydning for et tysk – herunder østrigsk – publikum. Systematiseret handler det om fire ting: religionens rolle i politik, neoliberalismens fremgang, opbrydningen af Den kolde Krigs bipolaritet samt energiforsyningens centrale rolle.
For religionens vedkommende er det naturligvis indlysende at
pege på, at med Khomeinis magtovertagelse i Iran fik politisk islam et
væsentligt fodfæste. Saudi-Arabien havde på dette tidspunkt allerede længe
været en religiøs stat, men udviklede sig i disse år i langt højere grad i
teokratisk retning. Men Bösch peger også på den sydamerikanske
befrielsesteologi og naturligvis den katolske kirkes betydning for
undermineringen af det sovjettro regime i Polen, der peger frem mod vore dages
moralske, religiøse og politiske konservatisme sammesteds.
Thatcher var lige som Schlüter ikke så konservativ så det
gjorde noget, men hun gjorde lige som han op med fagforeningernes magt og havde
relativ bred folkelig opbakning til denne kamp. Bösch peger på, at Thatcher
faktisk udviste mådehold i sine bestræbelser på at liberalisere og privatisere.
Neoliberalisme er netop ikke en minimalstats- og laissez-faire-ideologi, men idealet
om statsligt tilvejebragte rammer for og kontrol med markedskræfterne som kilde
til velstand og vækst snarere end indkomstudligning. Kinas tilnærmelse til den åbne markedsøkonomi var startskuddet til landets status som økonomisk stormagt, der ikke lod sig underordne Den Kolde Krigs binære logik. Også i Mellemøsten betød den stigende velstand på grund af olieeksporten og bekendelsen til politisk islam som et alternativ til både socialisme og liberalt demokrati, at landene fik et selvstændigt råderum som andet end bare slagmark for andres kampe. Under den første oliekrise 1973 kunne de olieeksporterende lande i Mellemøsten stadig i en vis grad handle samlet, men under den anden krise i 1979 stod det klart, at Mellemøsten ganske vist udgør en væsentlig pol i det globale spil, men i modsætning til Kinas stramt kontrollerede imperium udgår der – foruden olie – mest kaos fra regionen.
Oliekriserne fik også de vestlige lande til at satse på alternative energikilder, alternativ ikke forstået som bæredygtig, men som noget andet end olie fra Mellemøsten. Bl.a. Tyskland købte store mængder gas i Sovjetunionen, Norge og Storbritannien udviklede egne olieudvinding i Nordsøen (Bösch glemmer Danmark og Tyskland). Satsningen på atomkraft var en indlysende løsning på problemet, men den fik et kraftigt tilbageslag med uheldet på Three-Mile-Island, og gav anledning til udvikling af produktion af vedvarende energi. Selv om drivkraften var forsynings- og sikkerhedspolitikken, var der også en ny ideologisk spiller på banen til understøttelse af den udvikling: De Grønne.
Ved at lade kronologien spille hovedrollen i form af et enkelt årstal benytter Bösch sig af et fortælleteknisk og i en vis forstand også et analytisk greb, som på den ene side ikke altid yder de mangeårige processer, som der oftest er tale om, fuld retfærdighed, men som på den anden side lirker den etablerede forståelse ud af de kendte lejer. Først og fremmest er bogen en udfordring til dem, der betragter 1989 som det afgørende brud, der definerer vores tid. Bösch viser tydeligt, at forudsætningerne for det, vi er blevet til, de ideologiske, sikkerhedspolitiske og økonomiske forandringer, der definerer Den kolde Krigs ophøre, skal søges i tiåret forud for Murens fald.
(Skrevet til denne blog juli 2019)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar