Dan Tschernia
Spreck – En biografi om arkitekten J.O. von Spreckelsen, Aarhus
Universitetsforlag
Johan Otto von Spreckelsen (1929-1987) ville have været et
navn blandt få arkitekturhistoriske kendere, hvis det blot var for de kirker,
han tegnede. Der var kun fire, to katolske (Spreckelsen var opdraget katolsk), Sankt Nikolaj i Hvidovre og Sankt
Nikolaj i Esbjerg, og to til folkekirken, Vangede Kirke og Stavnsholtkirken i
Farum, der alle hævder sig på linje med de fineste kirkelige nybyggerier efter
krigen af navne som Utzon og Exner. Han blev kort tid efter sin eksamen også
lærer, siden professor, på akademiet og var anerkendt som en reflekteret og
kompromisløs fagmand og en dygtig pædagog.
Spreckelsen tænkte mere geometrisk end organisk, og hans valgte
form til sine projekter var kuben. Han vandt flere konkurrencer uden at de blev
realiseret. I 1982 udskrev den nyvalgte franske præsident Mitterand en
konkurrence om et byggeri på la Tête Défense, et point-de-vue på hovedaksen i
Paris fra Louvre over Triumfbuen til det nyligt bebyggede forretningskvarter La
Défense.
Forslagene blev indgivet anonymt, og den i Frankrig
fuldstændig ukendte dansker vandt med et projekt, der emulerede
triumfbuemotivet i en gennembrudt kube, der på alle ledder var dobbelt så stor som
den eksisterende triumfbue. Som en bekendelse til oprøret mod den store
fortælling, som den historiske parisiske symmetriakse udgjorde – og af
praktiske hensyn - blev Spreckelsens nye triumfbue drejet nogle få grader i
forhold til hovedaksen.
Alle inklusive præsidenten var begejstrede over projektet,
og Spreckelsen blev katapulteret fra at være et respekteret navn blandt danske
kollegaer til at være en international stjerne og skaberen af et af de
væsentligste bygningsværker i Frankrig i det 20. århundrede. Men midt i
byggefasen skiftede det parlamentariske flertal i Frankrig, Mitterands
prestigeprojekt mistede sin politiske opbakning og Spreckelsen endte med at
forlade arbejdet.
Spreckelsen var i Frankrig kontraktligt forpligtet til at
samarbejde med en fransk arkitekt, og hans valg faldt på Paul Andreu, som også
endte med at færdiggøre projektet efter at Spreckelsen forlod det. Andreu siger
selv i dag, at han gjorde det i loyalitet mod Spreckelsens oprindelige
intentioner under hensyn til de praktiske, politiske omstændigheder, der gjorde
sig gældende. Spreckelsen nåede ikke selv at se sit projekt færdiggjort. Han
døde af en galopperende tarmkræft.Stavnsholtkirken i Farum. Eget foto 2020. |
Byggeriet i Paris var bestemt ikke konfliktfrit. Der var
stor forskel mellem den franske og danske arbejdskultur og der var en
efterhånden betydelig afstand mellem Spreckelsens intentioner og det, der
kunne lade sig gøre teknisk og økonomisk. Bogens fortjeneste er ikke mindst, at
den kortlægger disse konflikter. Tschernia er journalistisk i sin tilgang. Det
vil sige, at han for det første ikke lader som om han er arkitekturhistoriker,
hvad han ikke er. For det andet benytter han interviews med vidner og aktører
som hovedkilde. Han har ikke anvendt samtidigt skriftligt kildemateriale i
nævneværdigt omfang. Spreckelsens enke har ikke villet give adgang til
arkitektens arkiv, og Tschernia har ikke forfulgt byggesagen i de franske
arkiver.
Aktørerne har naturligvis alle deres egen version af
historien om ”La Grande Arche”, og deres beretninger peger ikke altid i samme
retning. Efter Spreckelsens død forsøgte
en ingeniør, der havde bistået ham med de statiske beregninger, Erik Reitzel, at tage æren for
idéen til kuben, og Reitzel havde faktisk held med at overbevise andre
mennesker om, at det skulle være tilfældet. Tschernia har i dette spørgsmål
helt entydigt påtaget sig rollen som arkitektens advokat. Tschernia lægger ikke
skjul på sit engagement i historien om Spreckelsen. Han har en fortid som
kultur- og presseråd på den danske ambassade i Paris i 1980erne, og det var i
den egenskab han lærte Spreckelsen at kende og lavede en dokumentarudsendelse
om ham. Ærindet med bogen er ”at genoplive og bevare mindet om den begavede og
sympatiske danske arkitekt.” Det er en ærlig og tydelig deklaration af en
personlig og velfortalt biografi.
(Kristeligt Dagblad 9. juli 2019. Avisens rubrik var en
anden.)
Den anmeldelse er jeg meget, meget glad for! Tak for den!!
SvarSlet