Marlene Wind, Tribaliseringen af Europa. Et forsvar for
vores liberale værdier, Gyldendal, 165 sider
Professor Marlene Wind indleder bogen med at takke mange
akademiske kollegaer i ind- og udland for frugtbare drøftelser og hjælp, herunder
Francis Fukuyama himself foruden hele tre forskningsassistenter, der har
hjulpet med at indhøste resultater. Vi får at vide, at bogen er oversat til
spansk og er under oversættelse til engelsk.
Det er derfor med en vis forventning man går i gang med at
fortære frugterne af al denne taknemmelighedskrævende hjælp. Høsten er dog mager.
Wind er engageret og vidende, men der er ikke meget nyt for den, der har røgtet
sit embede som avislæser bare nogenlunde samvittighedsfuldt de sidste par år. Bogens
hovedkonklusion er hurtigt annammet.
Emnet for bogen er tribaliseringen, det vil sige en
tilbagevenden til en forestilling om stammen som politisk enhed. Den er et
ledsagefænomen til både nationalismen og populismen, og hovedeksemplerne er
separatismen i Catalonien, EU-modstanden i Det forenede Kongerige og den
autokratiske vending i Ungarn. Men ellers er det faktisk småt med det
europæiske udblik. Den politiske udvikling i Frankrig og Tyskland omtales ikke.
EU’s ydre grænser er slet ikke et tema. Det samme gælder NATO.
Winds fremgangsmåde er at etablere et ”vi”, der er stillet
over for en udfordring, som ”vi” må gøre noget ved:
”Hvis vi ikke går i offensiven og aktivt går imod de
tribalistiske kræfter, vi er oppe imod, kan ikke bare Europa, men selve det
demokrati, vi sammen har skabt i denne del af verden, snart være forbi.”
Formålet er ikke at forstå de kræfter, der er på spil i
Europa, men at bekæmpe dem. Det er altså ikke en akademisk, analytisk bog, ”vi”
sidder med, men et kampskrift. Det er ikke Winds hensigt at vise, hvad der går
i svang i europæisk politik. ”Vi” – altså læseren – skal mobiliseres til fordel
for et – europæisk - politisk projekt.
Særlig kritisk er hun over for folkeafstemninger. Her ligger
klart en pointe, fordi simple flertalsbeslutninger uden hensyn til
mindretallets ønsker og rettigheder, er demokratiets mest stumpe og simple
værktøj. Brexit-afstemningen er et godt eksempel. Den afgjorde et kompleks af
problemstillinger med et binært ja eller nej, der ikke tilvejebragte hverken
klarhed eller retfærdighed. Wind mener, at den politiske kultur i de nordiske
lande og Storbritannien er præget af ”det majoritære demokrati”, altså
forestillingen om at et folkeflertal eller et flertal i parlamentet alene
retfærdiggør en politisk beslutning. Den analyse holder ikke for en nærmere
prøvelse, når man f.eks. betænker den lange tradition for brede forlig og
mindretalsregeringer i Danmark. Og kæden hopper helt af, når hun indirekte gør
Hal Koch til en central eksponent for det majoritære demokrati. Han betragtede
netop simple flertalsafgørelser med stor skepsis. Det er forhåbentlig også,
hvad Marlene Winds studerende på statskundskab lærer, når de tager kurset i
demokratihistorie.
Wind identificerer demokratiet som et fælles-europæisk
fænomen, men det er kun betinget rigtigt. EU er et fællesskab af demokratier,
men ikke et demokrati selv. EU har institutioner, der imiterer den klassiske
tredeling af statsmagten i form af et parlament, en domstol og en udøvende
magt, og det er en forudsætning for enhver stat, der vil være medlem af
unionen, at den lever op til en række demokratiske og retsstatslige krav,
blandt andet magtens tredeling. På den måde kan EU fremstå både som
demokratiets forsvarer og som dets repræsentant. Men EU selv er demokratisk og
retsstatsligt set en rodebutik. Parlamentet er ikke lovgivende, den udøvende
magt ikke parlamentarisk, og EU-domstolen fungerer helt efter sit eget hoved.
Ikke desto mindre fastholder Marlene Wind forestillingen om et fælles,
europæisk, demokratisk ”vi”.
Demokratiets udvikling i Europa har imidlertid ikke formet
sig som udviklingen af et europæisk demokrati. Demokratiet bygger på princippet
om folkesuverænitet, altså at enhver stat ikke defineres af sit overhoved, men
af sin befolkning, og dette princip indgik i 1800-tallet en tæt alliance med
forestillingen om nationen som definerende for staten og dens territoriale
afgrænsning. Det er ikke mindst tilfældet for Danmarks vedkommende.
Junigrundloven fra 1849 blev til, mens en krig om det territorium, som samme
grundlov skulle dække, blev udkæmpet. Hvor Marlene Wind ser en modsætning
mellem europæisk demokrati og nationalisme, må det konstateres, at demokrati og
nationalisme er tæt forbundne i Europas historie.
Når Wind insisterer på, at demokratiet er et fælles-europæisk
fænomen, gør hun det alt for nemt for sig selv, for så kan hun nemlig afskrive
enhver kritik af EU som ikke-demokratisk tribalisme. Det gælder ikke mindst
kritikken af EU-domstolen eller Menneskerettighedsdomstolen i Strasbourg.
Marlene Wind har begået en debatbog, og man kan ikke
bebrejde en sådan, at den først og fremmest repræsenterer et synspunkt. Hun er
også belæst, kan man se af det omfattende noteapparat, hvor akademiske
celebrities som Jan-Werner Müller, Uffe Østergård og Timothy Snyder optræder
uden at deres tanker dog har afsat væsentlige spor i brødteksten.
Wind skriver
sig tydeligvis op imod Anna Libaks tilsvarende debatbog om populismen fra 2018.
Libaks bog er ikke problemfri, men hævder sig glimrende i sammenligning med
Winds, fordi den faktisk forsøger at give en forklaring på, hvorfor populismen
både til højre og venstre har fået så megen politisk og folkelig medvind. Libak
har polemisk nerve. Wind derimod fremstår mindre analytisk, og derfor også
polemisk underlegen. Hun forekommer mere at være en slags funktionær,
embedsmand for et system, som hun er sat til at forsvare. Det er pænt og
poleret og rigtigt, men også ret uinteressant. EU har faktisk brug for en
dygtig advokat i den danske offentlighed. Marlene Wind har med denne bog
indgivet en ikke alt for vellykket ansøgning til embedet.
(Kristeligt Dagblad 13. marts 2020. Avisen havde en anden rubrik)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar