Jakob Danneskiold-Samsøe
Rejsen mod Europa. Bind II. De seneste 200 år. Gads Forlag,
542 sider
Jakob Danneskiold-Samsøe har kastet sig ud i det ikke helt
ufarlige projekt at skrive Europas historie. Det er for det første farligt,
fordi han som generalist blotlægger sig for kritik fra specialister, der altid
kan finde et hår i suppen, når det handler om netop deres felt.
Danneskiold-Samsøes forehavende er også farligt, fordi
ethvert forsøg på at definere eller blot beskrive Europa vil have en politisk
affinitet og derfor vække debat.
I mange hjem står stadig svenskeren Carl Grimbergs
verdenshistorie udgivet i en redigeret oversættelse til dansk i begyndelsen af
1960erne. Det var dengang man uden at blinke kunne skrive Europas historie og
kalde det en verdenshistorie, fordi man tog for givet, at Europa er verdens
centrum. I de følgende årtier blev denne eurocentrisme langsomt undergravet, og
man fik efterhånden øjnene op for, at den europæiske dominans i verden måske
blot var et par århundreders undtagelse fra den globalhistoriske normaltilstand,
at Kina er riget i midten på det eurasiske kontinent.
Dette ændrede syn på historien har også et normativt
element. Historievidenskaben i dag er domineret af en bevidsthed om de
forbrydelser, som europæiske koloniherrer har begået i de øvrige verdensdele. Det
har ironisk nok ført til en ny form for eurocentrisme blot i negativ forstand,
nemlig den forestilling, at alle verdens vederstyggeligheder er udgået fra Europa.
Denne såkaldte post-koloniale synsvinkel – eller kulturelle syndsbevidsthed, om
man vil – behersker dagsordenen i en sådan grad, at det er blevet stadig mere
kontroversielt at fremhæve, at der overhovedet skulle være noget positivt ved
noget, som hvide mænd har bedrevet, for nu at spidsformulere det lidt.
Dette opgør med vores egen historieforståelse udgør indlysende
nok en udfordring for den europæiske samfundsmodel og selvforståelse. Man kan
flagellantisk underkaste sig kritikken, eller man kan udfordre den. Hvordan man
end stiller sig i diskussionen, er det ikke længere muligt at påtage sig den
grimbergske uskyld. Europa er ikke verden. Hvis man som den skotske
historiker Niall Ferguson stiller sig op og proklamerer, at Det britiske
Imperium var et gode for dem, der blev en del af det, er det et synspunkt, man på
forhånd skal være indstillet på at forsvare.
Danneskiold-Samsøe er ikke en poseur som Ferguson.
Fordi det som sagt kræver en vis dristighed overhovedet at skrive en europæisk
historie, er det synd at kalde ham forsagt, men der er en klædelig afdæmpethed
i tonen. Budskabet er dog ikke til at tage fejl af. Det er Europa, der har
givet verden den moderne videnskab, industrialisering og demokrati, altså oplysning,
velstand og retfærd. Det er også interessant, at Danneskiold-Samsøe peger på
Tysklands centrale rolle i den proces eller rejse, som bogens titel metaforisk
kalder den.
Det er paradoksalt, fordi Europas egen indre historie er
nedsunket i et barbari af krige og folkemord uden sidestykke, ikke mindst med
Tyskland som aktør. Danneskiold-Samsøe lægger på ingen måde skjul på dette
forhold. En af måderne at få disse to helt modsatrettede tendenser til at hænge
sammen er formidlet af den amerikanske historiker Charles Tilly, der mente, at
krig er ophav til den moderne stat. Europas styrke er den fortsatte konkurrence
mellem de europæiske magter. Det gælder ikke mindst i Skandinavien, hvor
århundreders rivalisering mellem Sverige og Danmark førte til udbygning af en
skattefinansieret oprustning, som skabte den moderne statsforvaltning. Populært
sagt indebærer det, at svenskekrigene er den nordiske velfærdsstats
forudsætning.
Danneskiold-Samsø evner at forbinde mange facetter af
historien. Det handler om både konger og krige, litteratur og kunst, politik og
ideologi, industri og videnskab. En væsentlig kvalitet er, at bogen ikke dvæler
ved Paris, London og Berlin, men får hele Europa med fra Ural til Irland, fra
Nordkap til Malta.
Den når så vidt omkring, at man som læser også bliver lidt
stakåndet. I den indsigt, som forfatteren besidder, aner man et større
potentiale, end bogen forløser. Man kunne godt ønske, at forfatteren mere
eksplicit tog livtag med nogle af dem, der forud for ham har forsøgt at
formulere, hvad Europa er. I de tilfælde, hvor han gør det, fungerer det rigtig
godt, f.eks. når han lader sig udfordre af Vibe Termansen interessante bog ”Kampen
om Centraleuropa” fra 2019. Man kunne godt efterlyse en diskussion med
englænderen Tom Holland, der i sin bog ”Herredømme” (dansk oversættelse fra
2020) hævder, at kristendommen er afgørende for det moderne Europa. For
Danneskiold-Samsøe spiller religion derimod en overraskende tilbagetrukket
rolle i de seneste 200 år. Man kunne f.eks. også have ønsket sig en diskussion
af Uffe Østergårds store værk, ”Hvorhen Europa?” fra 2018, hvor Østergård generøst
øser af sit overblik og sin indsigt for at skabe en ikke ukontroversiel syntese
om Europas historie og Europas fremtid.
Netop nu vækkes historien så uhyggeligt til live på de
ukrainske slagmarker, og så er der brug for det historiske overblik. Det sidste
punktum i Danneskiold-Samsøes bog var ikke sat den 24. februar i år, og dette
tidehverv i europæisk historie kunne han med fordel have benyttet til i langt
højere grad at danne syntese og gøre sin røst gældende i en diskussion om
europæisk sammenhold og europæisk forskellighed. Hvis man har vovemodet til at
skrive Europas historie, forekommer det som falsk beskedenhed ikke også at
ville sige noget om Europa i dag.
(Kristeligt Dagblad 16. januar 2023, redaktionen valgte en anden rubrik.)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar