Ole C. Jørgensen, Beretningen om de danske aviser 1992-2021
Over flere end 1200 sider gennemgår Ole C. Jørgensen i alfabetisk rækkefølge de dagblade, der er udkommet siden 1992 i Danmark og Grønland fra Atuagagdliutit/Grønlandsposten til Aarhus Stiftstidende. Færøerne er ikke med. Heller ikke de gratis dagblade som 24timer, Urban eller MetroXpress har selvstændige opslag, men må nøjes med at blive puljet sammen i et enkelt kapitel på 25 sider. De mange annoncefinansierede lokale og regionale ugeblade, der i dag udgør en væsentlig del af avismarkedet får heller ingen selvstændig omtale. Weekendavisen er som eneste ugeblad med, men den landsdækkende Søndagsavisen mangler.
Denne anmelder begyndte sin karriere i den danske dagbladsbranche
for mere end 40 år siden. Min storebror havde en rute for Kalundborg Folkeblad,
der omfattede en 30-40 abonnenter i Asminderup, øst for Kalundborg, og jeg
varetog ruten et par dage om ugen. Folkebladet var dengang sammen med Danmarks
Radio vores hovedkilde til information om alt fra årets konfirmander i
valgmenigheden til fodnotepolitikken og Sovjetunionens invasion af Afghanistan.
Folkebladet havde sit eget trykkeri i bladhuset i Skibbrogade, hvorfra aviserne
blev distribueret ud over hele Nordvestsjælland og Samsø. Jo længere østpå man
kom, desto mere udtalt var konkurrencen fra Holbæk Amts Venstreblad. I 1990
indgik begge aviser i samme selskab, og i 2007 fusionerede de til en udgivelse,
der bærer det prosaiske navn Nordvestnyt, hvis liv i stadig højere grad i dag
udspilles på internettet.
På den måde er Kalundborg Folkeblad et godt eksempel på den
proces, som de fleste dagblade har været igennem de seneste 30 år. For det
første handler det om sammenlægninger, effektiviseringer og centraliseringer
organisatorisk, institutionelt og redaktionelt. I 1992 var der 38 selvstændige
bladhuse. I slutningen af 2021 var der 15 tilbage.
Det betyder til gengæld også, at abonnenterne føler, at
hensynet til det lokale stof underprioriteres. Det gav og giver grobund for de
mange annoncefinansierede lokale ugeaviser, som Ole C. Jørgensen ikke har taget
med i sin oversigt.
For det andet handler det om en teknologisk udvikling i
produktionen af den trykte avis. Her var Skagens Avis interessant nok pioner i
begyndelsen af 1990erne. Det udfordrede ikke mindst de velorganiserede
typografer, der med held i flere år fastholdt et monopol på at bestride særlige
arbejdsopgaver i avisproduktionen, selv om de i realiteten var blevet
overflødiggjort af udviklingen. Det førte til bitre arbejdskampe, der kostede
bladhusene store summer. Samtidig blev avistrykkerierne færre. En af de sidste
lokalaviser, der afskaffede sit eget trykkeri, var Bornholms Tidende, der
lukkede sit i Rønne i 2020.
For det tredje blev konkurrencen om annoncekronerne skærpet.
Engang udgjorde boligannoncerne og stillingsopslagene en stor post i de store
dagblades budgetter. Det var om ikke gratis penge, så dog en stabil indtægt, og
selv om dette marked flyttede til internettet, forblev de fleste i den tro, at
kampen om annoncemarkedet skulle udkæmpes på papir. Der blev gjort flere forsøg
på at skabe landsdækkende gratis dagblade baseret på annonceindtægter, men de
viste sig at være en blindgyde. De involverede bladhuse som Berlingske, JP-Politiken
og A-pressen kom til at indgå i et vanvittigt kapløb om mest effektivt at kaste
guld på gaden. Jørgensen mener, at det
samlede tab er mindst to milliarder kroner.
Det viste sig som konsekvens for det fjerde, at det store
slag om læsernes og annoncørernes gunst skulle foregå på nettet. Læserne var
blevet vænnet til bl.a. gennem gratisaviserne, at man ikke skal betale for
nyheder, samtidig med, at udgifterne til at tilvejebringe disse nyheder ikke
var faldet, ikke mindst fordi journalisterne har haft held med at fastholde et
relativt højt lønniveau.
For det femte er det påfaldende, at de stærkeste brands i
avisbranchen har klæbet til papirformatet, selv om forsøgene på at give
elektronisk adgang til nyheder indledtes allerede med den kortlivede virksomhed
Diatel i 1993, hvor Politiken og Jyllands-Posten leverede en del af indholdet. Fra
1992 til 2015 faldt antallet af trykte eksemplarer af dagblade på hverdage i
Danmark fra 1.466.052 til 630.286, men indtil videre har kun en af de store
aktører overgivet sig helt til det digitale format. Jørgensens bog er kommet
lige præcist for tidligt til at have fået med, at dagbladet B.T. har opgivet
sin tilværelse som trykt avis og nu kun findes online. Alle aviser forsøger at
få deres abonnenter til at migrere fra papiret til nettet, men der gør sig en
betydelig konservatisme gældende blandt især læsere, så aviserne
hænger stadig på et format, der er tynget voldsomt af omkostningerne til
distribution og på det seneste også stærkt stigende udgifter til papir. Det er
ret indlysende, at det er uholdbart at forlange, at nyheder, der er indhentet
og tastet ind i en computer, trykkes på papir natten over og ved hjælp af migrantarbejdere
bringes til privatadressen, før næste dags morgenkaffe er brygget, når det
samme indhold kan vises væsentlig hurtigere og for en brøkdel af omkostningerne
på abonnentens mobiltelefon.
Ole C. Jørgensens er forhenværende chefredaktør for Fyns
Amts Avis og har haft en række tillidsposter i dagbladenes organisationer. Han
bygger sit værk på et omfattende branchekendskab, en sans for anekdoter og et
stort professionelt netværk. Listen over hans meddelere er lang.
Detaljeringsgraden er stor, ikke mindst for nogle af de mindre dagblades
vedkommende som nu f.eks. Kalundborg Folkeblad. Det jugement, der anlægges, er
værd at tage i betragtning, især i forbindelse med personalesager, selv om
næppe alle involverede er enige i Jørgensens udlægning. Ingen nævnt ingen
glemt. De berørte vil finde en bekvem genvej i værkets glimrende
personregister. Så kan de jo selv se, om beskrivelsen er retvisende.
Der er ingen fodnoter, men til gengæld får man serveret en
vurdering af udviklingen, som forfatteren står inde for med den vægt, som hans
navn måtte have. Det vil derfor stå som et uomgængeligt referenceværk, som ikke
mindst vil have interesse for de mange, der har haft deres gang og virke i den
danske avisbranche i de seneste 30 år.
(Kristeligt Dagblad 20. februar 2023)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar