Lasse Horne Kjældgaard, Meningen med velfærdsstaten,
Gyldendal 2018
Udgør velfærdsstaten et formål i sig selv eller er den et
middel til noget højere? Spørgsmålet kan synes enkelt at besvare, for alle kan blive
og har hele tiden været enige om, at dækningen af de rent materielle behov –
regnet nedefra og op i Maslows behovspyramide – ikke udtømmer menneskets krav
til tilværelsen. Der skal noget mere til. Når spørgsmålet imidlertid forbliver
ubesvaret, skyldes det, at der er et næsten tragisk anstrøg over foretagendet.
Jens Otto Krags historie illustrerer problemet meget godt. På højden af sin
politiske karriere med et flot CV bag sig og en nylig sejr i form af
indmeldelsen i EF at vise frem valgte Krag at give magten fra sig for at
hellige sig, hvad han egentlig ville: at være forfatter. Det tragiske består i,
at hans præstationer ikke kunne stå mål med hans ambitioner, og han hensank i
mismod og druk. Dette modsætningsforhold var motoren i Bo Lidegaards fortælling
om Krag. Han spidsvinklede nok sin pointe, for helt så ilde gik det jo faktisk
ikke Krag, men historien tjener til anskueliggørelse af den gennemgående
pointe: Velfærdsstaten giver kun mening for så vidt den skaber forudsætning for
noget, der rækker ud over den blotte opretholdelse af den fysiske eksistens,
men så snart dette søges virkeliggjort, synes det at slå fejl.
Lasse Horne Kjældgaards anslag til denne store undersøgelse
af forholdet mellem velfærdsstaten, dens idégrundlag og dens fortolkere,
fortalere og modstandere begynder et uventet sted, diskussionen mellem Georg
Brandes og Harald Høffding om Nietzsche under overskrifterne ”Aristokratisk
Radikalisme” (Brandes) og ”Demokratisk Radikalisme” (Høffding). Brandes mente –
i et opgør med den utilitarisme, som han selv havde markedsført få år tidligere
– at samfundets lykke ikke var alles lykke. Tværtimod måtte det være den
enkeltes opgave at leve ”til Fordel for de sjældneste og værdifuldeste
Eksemplarer af Menneskeslægten.” Høffding forsvarede utilitaristen Bentham mod Brandes’
elitære tankegang og samlede utilitarismens begreber om lykke og nytte i begrebet velfærd. Dermed er
der sat nogle grænsepæle til at arrondere det terræn, hvor vores forståelse af
spørgsmålet udspiller sig. Hvis vi følger Brandes, må det være således, at
nogle er mere værd end andre. Følger vi derimod Høffding, får velfærdsbegrebet
vanskeligt ved at pege ud over sit eget nivellerende selv.
Kjældgaard hævder
ikke, at Høffding forudså eller konciperede velfærdsstaten. Det er
en central pointe i bogen, at velfærdsstaten er født med et
fortolkningsunderskud. I modsætning til så mange andre tænkte eller
virkeliggjorte samfundstyper har velfærdsstaten ikke et grundlæggende manifest
eller en fast ideologi, hvoraf den er rundet. Hermed afliver Kjældgaard også
den tanke, at velfærdsstaten skulle være et særligt marxistisk foretagende.
Ikke engang i de socialdemokratiske parti- eller principprogrammer fra 1930erne
og 1940erne foregribes velfærdsstaten i sin endelige udformning med nogen
særlig klarhed.
Denne mangel skabte imidlertid også en fortolkningsåbning,
som gav mulighed for, at også andre end de ansvarlige politikere kunne give
deres besyv med. I en traditionel politisk historieskrivning søger man vejen
fra ideernes tilblivelse og disse ideers omsætning i principielle og
operationaliserbare politiske programmer med henblik på skabelse af den
lovgivning og forvaltningspraksis, som har haft konkret betydning for borgerne.
Kunstnere har som regel ikke haft noget særligt at skulle have sagt i den
proces. Sådan gik det ikke velfærdsstaten. Begrebsliggjort blev den først, da
den var en kendsgerning, og så var kunstnernes udlægning jo lige så god som
enhver andens, når det handlede om at finde meningen med velfærdsstaten.
Det er synd at sige, at den fik en velvillig tolkning, måske bedst udtrykt i Svend Methlings film, Vi er alle sammen tossede, fra 1959 om den lille mand, der kommer i klemme i både skatte- og behandlervæsen. I Klaus Rifbjergs og Palle Kjærulff-Schmidts film Weekend fra 1962 bliver den af velfærdssamfundet tilvejebragte fritid ikke ramme om meningsfuld livsudfoldelse, men fællesskabets opløsning i kedsomhed og vold.
Velfærdsstaten var ellers af
nogle af dens hovedarkitekter tænkt i en alliance med kunsten og kunstnerne ud
fra den forestilling, at netop de ville kunne sætte ord og billeder på det mere, som borgernes opmærksomhed kunne
rettes mod, når den timelige velfærd ikke længere var et problem. Kulturen fik
sit eget ministerium i 1961. Socialdemokrater som Jens Otto Krag og K.B.
Andersen advarede på hver deres måde om, at kulturpolitikken udviklede sig i
retning af dyrkelse af en georgbrandesk kulturelite. Ikke desto mindre kom det
som et chok for de fleste, da den folkelig modstand mod Statens Kunstfonds
første uddelinger i 1965 brød ud. Alliancen mellem dem, der vidste at statslig
indkomstudligning ikke bærer formålet i sig selv, og dem, der formodedes at
have ressourcerne til at udligne dette meningsunderskud, brød sammen, fordi kunstnerne
i vælgernes øjne producerede meningsløshed og ikke mening.Det er synd at sige, at den fik en velvillig tolkning, måske bedst udtrykt i Svend Methlings film, Vi er alle sammen tossede, fra 1959 om den lille mand, der kommer i klemme i både skatte- og behandlervæsen. I Klaus Rifbjergs og Palle Kjærulff-Schmidts film Weekend fra 1962 bliver den af velfærdssamfundet tilvejebragte fritid ikke ramme om meningsfuld livsudfoldelse, men fællesskabets opløsning i kedsomhed og vold.
Identifikationen af dette øjeblik som afgørende i
velfærdsstatens udvikling, er en af denne bogs centrale fortjenester som
historisk afhandling betragtet. Normalt beskrives velfærdsstatens krise som en
funktion af de finanspolitiske kalkuler, der fik politisk virkning fra og med
Perspektivplan I fra 1971 og den svigtende vælgeropbakning til de systembærende
partier ved folketingsvalget i 1973. Socialdemokratiet har ikke formået ”at
tegne konturerne af det samfund, der skal følge efter velfærdssamfundet”, som
Anker Jørgensen skrev i 1974. Siden dengang er lignende betragtninger om
Socialdemokratiets mangel på ”visioner” af analytikere og kommentatorer blevet
markedsført som dybsindigheder uden at nogen har været i nærheden af at løse
det af Anker formulerede problem.
Lasse Horne Kjældgaards afhandling dokumenterer, at der har
været en tro på, at der måtte være en mening med velfærdsstaten. Den
dokumenterer også, at langt de fleste kunstnere, der har tematiseret
velfærdsstaten i deres værker, viser dens meningsløshed snarere end dens
mening. Endelig viser afhandlingen, at politikerne efter 1965 ikke længere
kunne betragte kunstnerne som åbenlyse og naturlige allierede. Statens
Kunstfond er stadig virksom, nu blot ikke længere som finansiering af en
meningsgivende overbygning til et nationalt, socialpolitisk projekt, men som
branchespecifikt supplement til velfærdsstatens almindelige kompensation for
indtægtsbortfald. Kunstfondens livsvarige ydelse består i dag maximalt i et
beløb svarende til bistandshjælpen. Den kunstneriske elite udmærkes altså med
et indtægtsreguleret beløb, der pr. definition svarer til det officielle eksistensminimum. Det er
en salomonisk mægling mellem Brandes og Høffding. Den kunstneriske elite er
glad, og ingen kan med tungen lige i munden være misundelig på de tilhørende
privilegier.
Problemet at skaffe et udkomme til de dygtigste kunstnere er måske løst. Det noget større spørgsmål er imidlertid forblevet ubesvaret. Staten kan udligne indkomstforskelle og sikre borgerne et
eksistensminimum, men den kan ikke forlene borgernes tilværelse med mening. Socialpolitik
er ikke værdipolitik. Man kan måske sige, at centrum i fremtidens politik udgøres af dem, der formår at skabe den størst mulige fællesmængde mellem værdipolitik og socialpolitik.
(Anmeldt til denne blog juli 2018)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar