Jacob
Mchangama og Frederik Stjernfelt: MEN – ytringsfrihedens historie i Danmark.
1053 sider, Gyldendal.
Det er et voveligt
forsøg at ville skrive ytringsfrihedens historie fra Reformationen til i dag,
fordi ytringsfriheden ikke
findes som noget, der kan studeres i sig selv. Den kendes på sine grænser. Derfor er Jacob Mchangama og Frederik
Stjernfelts værk, MEN – ytringsfrihedens
historie i Danmark, i praksis en gennemgang af indskrænkningen af
ytringsfriheden, oftest i skikkelse af den statslige censur.
Bogcensuren indførtes
med kirkeordinansen af 1537. Formålet med censuren var især beskyttelsen af den
rette tro og siden i højere grad af styret, således at det var strafbart at
”skumle med Bitterhed over Regieringen”, som det hed i den såkaldte
Trykkefrihedsforordning af 1799. Forfatterne ser helt ret i, at afskaffelsen af
enevælden i 1848-49 for trykkefrihedens vedkommende indebar lige så meget
kontinuitet som forandring. Junigrundlovens ord om, at enhver ”er berettiget til ved
Trykken at offentliggjøre sine Tanker, dog under Ansvar for Domstolene”, sikrer
ikke ytringsfriheden mere, end lovgiverne løbende tillader det, hvilket en hel
række af sager ført efter 1849 dokumenterer. Under forfatningskampen i sidste
halvdel af det 19. århundrede blev ikke mindst straffelovens bestemmelse om
majestætsfornærmelse flittigt brugt til at tryne oppositionen, der var
forbitret over, at regeringen ignorerede Folketingets flertal og sad på kongens
mandat alene. Højskoleforstander Johnsen fra Vestbirk fik i 1885 fire måneders
fængsel for ”for at have henkastet paa Jorden et Billede af Kongen, som han
havde kjøbt for 10 Øre”.
At spørgsmål om ytringsfrihed skulle afgøres af
domstolene, havde hersket som hovedprincip siden 1790. Dermed var de endelige
afgørelser om censur også taget ud af politiets hænder. Lovene var strenge, men
ikke vilkårlige, om end forvaltningen af dem kunne være det. Hvis man ser bort
fra den tyske besættelse, da censuren genindførtes, udspillede dramaet om
ytringsfriheden sig i det 20. århundrede primært i lovens navn. I det 21.
århundrede er dagsordenen skiftet dramatisk, idet spørgsmålet om ytringsfrihed
er rykket tilbage i den udøvende magts regi, fordi en af de store udfordringer
kommer fra fundamentalistiske muslimer, der har fremsat trusler mod forfattere
og kunstnere, der må søge beskyttelse hos politiet og ikke domstolene. Samtidig
ser vi fra skiftende regeringer forsøg på indgreb i informations- og
ytringsfriheden i den statslige sikkerheds navn.
Mchangama og Stjernfelt skriver i indledningen, ”at
ytringsfrihed ikke bare er vigtig, men simpelt hen den vigtigste af de frihedsrettigheder,
der udgør kernen i moderne, demokratiske samfund.” Bortset fra, at udsagnet i
sig selv er udtryk for et noget snævert syn på de borgerlige rettigheder og ikke
mindst deres indbyrdes forhold, er det vigtigste problem for bogen, at
tilgangen til stoffet er normativ snarere end analytisk.
Enhver person, lov eller tildragelse måler forfatterne
på, om den lever op til idealet. Den berømte dr. Dampe udnævnes til ”martyr for
det frie ord”. Struensee er god, fordi han afskaffede enhver censur i 1770.
M.G. Birckner (1756-98) er næsten lige så god, fordi han taler for, at de
religiøse må tåle ”Haan, Spot og Persiflage”. Men når man forlader sig på den
enkle vurdering, at fortidens aktører måles på, i hvor høj grad de ligner
Flemming Rose, suspenderes den intellektuelle nysgerrighed. Man spørger ikke
længere, hvorfor ting sker, men hvor vidt de ligner noget, man kan lide. Det er
uinteressant for andre end dem, der deler synspunktet.
Den nyskabende svenske trykkefrihedslov, der fejrer sin
250 års fødselsdag den 2. december i år, er et godt eksempel. Den afskrives i bogen
i en enkelt sætning, fordi den ikke lever op til idealet: Den indførte ikke
ubegrænset trykkefrihed. Den er ikke desto mindre interessant, fordi den for
det første indførte trykkefrihed som en positiv ret, for det andet knyttede
denne ret sammen med retten til indsigt i den offentlige forvaltning, og for
det tredje indførte princippet om ansvarlighed for domstolene. Det skulle da
være mærkeligt, om den ikke havde betydning for udviklingen i dansk ret.
Et andet afgørende problem for bogen er, at den ikke for
alvor tager diskussionen med den eksisterende forskning. Forfatterne hænger et
par ældre historikere ud, fordi de udviser en vis forståelse for den enevældige
lovgivning. For den nyere litteraturs vedkommende beror de hovedsageligt på
meningsfæller i norsk og dansk forskning og overser næsten systematisk
alternative tolkninger.
Hvorfor blev dr. Dampe for eksempel som den eneste af den
sene enevældes systemkritikere dødsdømt? Forfatterne skriver, at han var
isoleret og uden indflydelsesrige venner. Nyere forskning har fremhævet, at han
fremturede på et tidspunkt, da København var præget af generel uro. Man
frygtede for revolution. Under andre omstændigheder ville han antagelig være blevet landsforvist. Kongen benådede
Dampe, så straffen blev konverteret til livsvarigt fængsel, og siden blev den
mildnet til en form for husarrest på Bornholm.
I synet på Oplysningstiden forekommer Mchangama og
Stjernfelt inspireret af Jonathan Israels idé om den radikale oplysning, der
særdeles kort fortalt går ud på, at alle andre end Spinoza og Israel selv har
misforstået, hvad oplysning er. Et af problemerne med denne vinkel på
Oplysningstiden er, at den kanoniserer ateismen og religionskritikken, og at
den betragter religion og oplysning som modsætninger. Det vil sige, at den gør
sig selv blind for den omstændighed, at langt størstedelen af dem, der faktisk
levede i Oplysningstiden, opfattede sig selv som gode kristne.
”Oplysningstidens tanker” går som et fantom gennem den
aktuelle debat om ytringsfrihed. Det er blandt andet forestillingen om, at vi
fra Oplysningstiden har arvet en borgerlig offentlighed, der i sin mest ideelle
tilstand er et privilegeret eller isoleret rum adskilt fra det private på den
ene side og magtens rum på den anden.
Det er en smuk teori, som oprindelig stammer fra Jürgen
Habermas (der er påfaldende uomtalt i bogen), men på et eller andet tidspunkt
må teorier jo lade sig anfægte af virkeligheden. Hvis Mchangama og Stjernfelt
læste op på deres egne eksempler, ville de finde det veldokumenteret, at den
offentlige kommunikation altid har været gennemtrukket af magtrelationer og
private interesser.
Hvorfor lod den regerende kronprins sig påvirke af den
russiske kejser til at strammelovgivningen mere end planen var i 1799? Fordi
zar Paul I ikke alene var ære- og trættekær, men autokratisk rådede over en
østersøflåde, der målt i drægtighed overgik den dansk-norske marine i styrkeforholdet
fem til tre.
Eller tag et mere nutidigt eksempel som Kåre Bluitgen,
der var anledningen til, at Jyllands-Posten gjorde muslimsk ikonoklasme til
genstand for redaktionel opmærksomhed for godt ti år siden. Bluitgen hævdede,
at han ikke kunne finde en illustrator til en bog om Muhammed. Inspireret af
den historie bestilte Jyllands-Posten de nu så berømte tegninger. De voldsomme
virkninger af avisens beslutning har fået lov til at skygge for den ikke
uinteressante forudsætning, at Bluitgens påstand må have været et mediestunt,
for avisen havde jo tydeligvis ikke vanskeligt ved at finde tegnere.
MEN er for så vidt grundig, klart
skrevet og med gode kildehenvisninger. Det er meget prisværdigt, at Norge og
hertugdømmerne inddrages systematisk i gennemgangen frem til henholdsvis 1814
og 1864. For tiden efter 1849 er der tale om, at der fremlægges den hidtil mest
omfattende oversigt over lovgivning og praksis. Den er således en prisværdig
håndbog for enhver, der interesserer sig for spørgsmålet. Men den er også et
skrummel på mere end tusind sider, og det er et tegn på, at forfatterne har
forsømt at disciplinere tanken og pennen og blot har ladet sig nøje med at
sammensætte en kronologisk ordnet frimærkesamling af historiske tildragelser,
hvis væsentligste formål er at bekræfte et velkendt synspunkt i den verserende
debat.
(Weekendavisen 11. nov. 2016)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar