Bo Lidegaard, Øjeblikke – Danske billeder 1945-89, Politikens Forlag
Bo Lidegaard har været i dagbladet Politikens fotoarkiv
og stykket en billedfortælling sammen om Danmark under Den kolde Krig. I sit
udvalg veksler han mellem illustrationer af hverdagens situationer, ikoniske
begivenheder og store personligheder. På den måde sættes den lille historie
sammen med den store, således at det næsten giver mere sammenhæng end en
løbende brødtekst ville have kunnet tilvejebringe.
Fra efterkrigstidens første bananer over
parcelhus-boomet i 1960erne og indvielsen af den nye Lillebæltsbro i 1970 til
1980ernes københavnske in-sted Café Krasnapolsky fortælles historien om
velstandsstigning og kulturelle forandringer. Det sættes ind i en storpolitisk
ramme, hvor Danmark spillede rollen som loyal NATO-partner og samtidig som
brobygger mod øst. Lidegaard lægger en påfaldende vægt på betydningen af de
diplomatiske forbindelser med Moskva og de dertil hørende relativt hyppige
officielle besøg.
Sammenhængen mellem sikkerhedspolitikken og hverdagslivet
etableres som en underforstået fortælling om ydre balancegang og indre
sammenhængskraft. Det skete blandt andet ved, at oprør og nybrud blev
kanaliseret af det etablerede system som f.eks. da den systemkritiske musical
Teenagerlove blev opført på Det Kgl. Teater af alle steder i 1962. Som et
ukonventionelt eksempel på 1970ernes antiautoritære oprør har Lidegaard fundet
et billede af to gamle ungdomsvenner, Simon Spies og Mogens Glistrup, der hver
især brød med mange konventioner.
Essensen af Lidegaards tolkning af Den kolde Krig
finder vi i det kendte møde mellem den amerikanske udenrigsminister John Foster
Dulles og Bodil Koch under et NATO-møde i København i 1958. Billedet af de to, som
fotografer fra flere blade havde øje for, bruges ofte som illustration af modsætningen
mellem en forhærdet, systembevarende mand og en rebelsk, intellektuel kvinde.
Lidegaard graver et spadestik dybere: ”Selv om Dulles ser overrumplet ud, var
det set med amerikanske øjne mere end noget andet Socialdemokratiet, der
leverede varen til alliancen, og ganske særligt venstrefløjen af partiet, som
kirkeminister Bodil Koch repræsenterede. For amerikanerne var det afgørende, at
Danmark kunne optræde som eksempel på, hvor langt arbejderne kunne nå uden at
ty til kommunismen”.
Dermed knytter Lidegaard det socialdemokratiske velfærdsprojekt
sammen med sikkerhedspolitikken. Så længe socialdemokraterne kunne levere varen
til både Washington og vælgerne, var Danmark på rette spor, også selv om det
indebar lidt funktionelt hykleri som i spørgsmålet om amerikanernes atomvåben
på Grønland. Det er klart, at heltene i den fortælling er skikkelser som H.C.
Hansen og Jens Otto Krag. Under Anker Jørgensen mistede Socialdemokratiet
føringen og følingen. ”Det var alt sammen ikke kun Ankers skyld”, som Lidegaard
skriver på en måde, der dog synes at antyde, at det var det nok alligevel.
Nogle steder er det gået lidt stærkt i redaktionen af
bogen. Et billede er åbenlyst spejlvendt, og et par steder halter
stedsangivelserne. Ved ubåden ’Delfinen’s stabelafløbning i 1956 skriver
Lidegaard: ”Det ligner en tanke, at Søværnets første nybyggede ubåd efter
krigen løb af stablen fra det røde skibsværft B&W”. Lige her savner
Lidegaards tanke om forbrødringen mellem den institutionaliserede socialisme og
dansk forsvarspolitik dog grundlag. ’Delfinen’ blev bygget på Orlogsværftet.
Bortset fra det har Lidegaard skabt en stærk og sammenhængende
fortælling, hvis nærmeste slægtning er Paul Hammerichs Danmarkskrønike.
Politikens perspektiv på livet og verden var og er københavnsk, og det må
naturligvis præge et udvalg fra avisens billedarkiv. Et af epokens store
opbrud, afviklingen af den gamle landbokultur, får f.eks. ikke megen plads.
Bogen er en demonstration af, at Politiken altid har
beskæftiget nogle af landets bedste pressefotografer. Billederne varierer i
kvalitet fra god til fremragende, og i sine billedtekster kombinerer den altid
velskrivende Lidegaard den skarpe iagttagelse med en pointeret sans for
sammenhæng.
(Kristeligt Dagblad 17. dec. 2016)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar