Lars N. Henningsen: Værdikamp og Folkeuro. Bønder, præster og øvrighed i
1790’ernes Slesvig
I 1797 blev der indført en ny agende (alterbog) for Slesvig
og Holsten. Lars N. Henningsen har i denne bog sat sig for at udrede baggrunden
for reformen og ikke mindst dens modtagelse i Slesvig. Hertugdømmerne var i
kirkelig henseende meget sammensat. Den gudstjenestelige praksis, ritualer og
liturgi var ikke ensrettet. Pietismen og brødremenigheden havde betydeligt
folkeligt og gejstligt rodfæste. Landsdelen var et broget tæppe af varierende
jurisdiktioner og myndighedsområder. Dele af det nordlige Slesvig var slet ikke
omfattet af reformen, fordi de lå under enten Fyens Stift eller Ribe Stift og derfor
hørte under kongerigets regler.
I den vestlige del af Slesvig, især halvøen Ejdersted, var
der en gammel tradition for udpræget selvstændighed og bondefrihed. Blandt
andet havde menigheden i nogle sogne afgørende medindflydelse, når en ny præst
skulle kaldes. Kaldsretten var ellers sædvanligvis kongens. Det var også fra
det vestlige Slesvig at modstanden mod den nye alterbog udgik. Til
myndighedernes, herunder store dele af gejstlighedens, overraskelse bredte den
folkelige modstand sig til hele landsdelen i et omfang, så reformen reelt måtte
trækkes tilbage.
Forlægget for ’Den Slesvig-Holsteenske Kirke-Agende’ blev
udfærdiget af generalsuperintendent (biskop) for Slesvig J.G.C. Adler, der
hørte til de oplysningsvenlige teologer. Agenden indførte omfattende ændringer.
Blandt andet blev antallet af perikoper (tekstlæsninger) udvidet, antallet af gentagelser
af Fadervor reduceret, dåbs- og nadverritualet ændret og den aronitiske
velsignelse (”Herren velsigne dig og bevare dig etc.”) afskaffet.
Henningsen mener, at reformen var et oplysningsprojekt
drevet frem af en fremskridtstroende dannelseselite, der var i pagt med
Oplysningstidens rationalisme og dens teologiske aflæggere, neologien og
deismen. Han nedtoner den mulighed, at alterbogsreformen faktisk kunne være motiveret
af en oprigtig intention om at forny gudstjenesten til gavn for landsdelens
religiøse liv i kombination med enevældens generelle tendens til
systematisering og ensretning i lovgivningen.
I spidsen for reformprocessen stod A.P. Bernstorff, lederen
af Tyske Kancelli, den del af centraladministrationen i København, hvorfra
hertugdømmerne blev regeret. Han var selv vokset op i et pietistisk hjem og
forlod aldrig sin barnetro. Han døde imidlertid i 1797 og blev afløst af Cay
Reventlow, der var modstander af reformen, og det medførte at
centraladministrationen derefter førte en vigende og uklar kurs, som snarere
befordrede end dæmpede modstanden, mener Henningsen.
Henningsen ser den folkelige modstand mod reformen som et
udslag af værdipolitiske kampe mellem
en elite og en konservativ almue, der så sit verdensbillede og sin gudstro
udfordret af en uforklaret vilje til forandring fra centraladministrationens
side. Man kan ikke bare sig for den iagttagelse, at Henningsen, der har en lang
karriere bag sig i statens arkiver, måske trækker lidt på personlige erfaringer
i sine konklusioner.
Til bogens fordel taler blandt andet Henningsens dybe
kendskab til lokale forhold på sogneniveau og hans suveræne overblik over
kildegrundlaget. Dertil kommer en delikat billedredaktion.
Henningsens studie af denne i dansk kirkehistorie ofte
oversete episode føjer væsentlige aspekter til forståelsen af den betydelige
konservatisme, hvormed liturgien i den danske folkekirke omfattes.
Biskop P.O.
Boisens ”Plan til en Forbedring ved den offentlige Gudsdyrkelse” fra 1805 led
skibbrud på linje med senere reformforslag af bl.a. biskop Mynster. Anden
tekstrække blev indført 1885 og Nordslesvigs kirker blev inkorporeret i
Folkekirken efter 1920, men ellers forblev gudstjenesteordningen af 1688 – til trods
for flere afgørende udfordringer især om dåbsritualet i det 20. århundrede – i kraft
indtil 1992, da en ny alterbog blev autoriseret af Dronningen. Og højmessen
afsluttes stadig med den aronitiske velsignelse.
(Kristeligt Dagblad 22. dec. 2016)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar