Ove Kaj Pedersen, Markedsstaten, Hans Reitzels Forlag, 423
sider, kr. 300
Denne bog handler om historien om den frie ret til at udbyde
sin arbejdskraft. Egentlig handler den om det modsatte, nemlig at arbejdskraft
aldrig i Danmark har været udbudt på et frit og åbent marked. Under enevælden
var arbejdet bundet ind af lavsvæsen, fæsteforhold, fattigvæsen, husbondret,
vornedskab, tradition og meget andet. Samfundet var grundlæggende bygget op om
privilegier og særrettigheder, der knyttede sig til især bosted, køn, formue og
stand. Privilegier har to sider. Hvis skattefrihed er nogens privilegium,
betyder det, at andre skal betale så meget desto mere. Hvis husbond har
revselsesretten, betyder det at tyendet risikerer at få stryg. Privilegier gør
et samfund assymetrisk, fordi det gennemvæves af hierarkiske systemer,
uligheder og magtrelationer.
Enevælden indebar fra sin begyndelse i 1660 en stærk
centralisering af magten i staten, og denne proces nedbrød ganske vist mange af
de gamle privilegier, men erstattede dem med nye. Et godt eksempel er
stavnsbåndet. Det blev indført i 1733 til erstatning for ældre lovgivning, og
hensigten var at give godsejeren, hvis pligt det var at stille med et bestemt
antal karle til krigstjeneste, et middel til at fastholde drenge og mænd på
godset. Ophævelsen af stavnsbåndet i 1788 fejres som regel som et gode, men i
praksis kunne det kun ophæves, fordi soldaterindskrivningen blev centraliseret,
således at den ikke længere påhvilede godsejerne.
I modsætning til retten til at drive fri næring, blev retten
til at råde over udbuddet af sin egen arbejdskraft ikke sikret med Grundloven i
1849. Den såkaldte forsørgelsesparagraf (nuværende §75) fastslår i sit første
afsnit, at enhver arbejdsduelig borger skal have mulighed for at arbejde på
vilkår, der betrygger hans tilværelse, og i det andet afsnit, at den, ”der ikke
kan ernære sig eller sine, og hvis forsørgelse ikke påhviler nogen anden, er
berettiget til hjælp af det offentlige, dog mod at underkaste sig de
forpligtelser, som loven herom påbyder.”
Denne paragraf fortolker Ove Kaj
Pedersen som en fortsættelse af den enevældige lovgivnings behandling af
fattige og straffede, nemlig at de skulle stille deres arbejdskraft til
rådighed for staten. Det er hans grundlæggende pointe, at arbejdskraften aldrig
er sat fri, det vil sige stillet til den enkeltes fri rådighed. Den danske stat
har ganske vist i modsætning til næsten alle andre stater afholdt sig fra at
regulere arbejdsmarkedet, men den særlige danske arbejdsmarkedsmodel, knæsat
med den store aftale mellem arbejdsgivere og fagforeninger i 1899 forudsætter,
at aftaler mellem arbejdsgiver og arbejdstager grundlæggende indgås kollektivt
og ikke individuelt.
Oven på den sådan set ret enkle historie om reguleringen af
markedet for arbejdskraft bygger Ove Kaj Pedersen en anden historie, frihedens
historie. Her må man indskyde, at det bestemt ikke er nogen nem opgave at
parafrasere, hvad Ove Kaj Pedersen overhovedet vil med sin bog. Bogen er for
lang og for dårligt redigeret. Læseren må igennem flere kapitlers
begrebsgymnastik, inden man når til det første konkrete eksempel på side 61. De
teoretiske afsnit er meget vanskeligt tilgængelige, skrevet som de er i en
fransk, abstrakt filosofisk tradition. De kapitler, der gennemgår lovgivningen
gennem tiderne synes nærmest at være forberedende noter, der er løftet direkte
over i manuskriptet, mens andre passager ligner forfatterens talesprogsagtige
dialog med sig selv. Hvis bogen er tiltænkt den almindeligt interesserede læser,
rammer den temmelig meget ved siden af sit publikum. Det er synd, for Pedersen
har nogle virkelig interessante pointer (forudsat jeg altså har forstået dem
ret), når det handler om frihed.
Man kunne vende tilbage til stavnsbåndet for at illustrere.
Dets ophævelse er blevet fremhævet som et meget stort fremskridt for friheden i
Danmark. Det var det som nævnt i den konkrete sammenhæng næppe, men pointen går
videre, for tolkningen af friheden som en slags konstans i historien, der er
enten undertrykt eller ikke, bygger på en tilbageprojicering af et fænomen fra
det 19. århundrede, som Pedersen kalder ”normalsubjektet”. Det er et myndigt retssubjekt,
der har rådighed over f.eks. egen formue og ejendom, civilstand,
bevægelsesfrihed og arbejdskraft, og som derfor frit kan indgå kontraktlige
forhold med andre normalsubjekter om indgåelse af ægteskab, salg af ejendom
eller udlejning af arbejdskraft på lige fod, ubundet af privilegier. Normalsubjektet
er i en vis grad et ideal, ikke mindst som nævnt for arbejdskraftens
vedkommende, men et ideal med et samfundsforandrende potentiale. Men det har
også betydning for fortolkningen af historien.
Grundfortællingen om frihedens
historie, altså den enkelte borgers ret til handle på egne vegne, blev til, at
en oprindelig, naturlig frihed var blevet undertrykt af en despotisk magt, men
at mennesket på ny skulle frisættes. Man antog ganske enkelt, at ”friheden”
fandtes fx under enevælden, blot i undertrykt tilstand, og derfor har
stavnsbåndets ophævelse spillet så stor en rolle i denne udlægning af historien.
Det er en grundfortælling, der også indebærer, at der findes et grundlæggende
modsætningsforhold mellem frihed og (central) statslig magtudøvelse. Heroverfor
sætter Pedersen den tanke, at friheden i skikkelse af normalsubjektet ikke
dukkede op fra en tilværelse i nedtrykt uvirksomhed efter enevældens fald, men
derimod skabtes af den moderne statsmagt. Kort fortalt gives alle de
forudsætninger, som sikrer den enkeltes handlefrihed som retssubjekt, som
borger, som ejendomsbesidder af staten – markedsstaten. Det marked, der er det
handlende subjekts arena, er tilvejebragt af staten, og forudsætningen for, at
individet kan handle på det, er ikke mindst en høj grad af disciplinering. Den
konflikt, der opstår, er altså ikke en kamp mellem stat og individ, men er
udtryk for et indbygget paradoks i friheden selv.
Eller med Pedersens egne ord, der her også kan tjene som en afsluttende illustration af hans lidt egensindige omgang med sproget: ”På den måde forudsættes det, at der med markedsstaten og dens individuelle friheder skabes et rum for muligheder, men også en distance mellem norm og handling, ligesom modsætningen mellem at være fri og at leve socialt rejser spørgsmål om, hvad en stat er, og hvordan den leves. Samtidig rejses spørgsmålet om udøvelse af magt, dvs. om, hvordan statsformen søges gjort uomgængelig ved, at subjekter dannes til at forstå sig som individer med egen myndighed, uddannes til at handle rationelt, gives færdigheder til at følge markedets incitamenter og også styres og kontrolleres til at gøre som pålagt eller udsættes for tvang eller repression, hvis de ikke gør det. Redskaberne for påvirkning er mange, men det vigtigste er, at de alle indebærer udøvelse af magt til forudsætning for minimering af distancen og maksimering af statsformens aktualisering.”
(Kristeligt Dagblad 27. juni 2014. Sidste afsnit med det lange citat var udeladt i avisens trykte udgave. Avisen havde valgt en anden overskrift)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar