Esben Schjørring og Michael Jannerup: Værdikæmperne. Slaget om danskernes sjæl. VK-regeringerne
2001-2011. Gyldendal, 477 sider
Den 21. november 2001 skrev Kristeligt Dagblad på lederplads om det
folketingsvalg, der dagen før havde bragt Anders Fogh Rasmussen til magten:
”Kun i snæver partipolitisk forstand gik Danmark til højre ved gårsdagens valg.
Rent ideologisk vil regeringsskiftet først og fremmest kunne ses på den
udlændingepolitik, som vil blive ført i landet, og det er et ønske om at se
stramninger på dette område, der har fået befolkningen til at skifte regeringen
ud. […] Noget systemskifte i dansk politik er der ikke tale om.”
Sådan så og ser Anders Fogh Rasmussen det ikke selv i dag. I
forordet til den nye udgave fra sidste år af hans gamle liberale manifest ”Fra
socialstat til minimalstat” kalder han selv valget den 20. november 2001 for et
systemskifte. Betegnelsen er en reference til regeringsskiftet i 1901, da
Venstre for første gang dannede regering og da folketingsparlamentarismen
dermed de facto blev indført. Anders Fogh Rasmussen betragter sin egen indsats
som tilsvarende historisk.
Spørgsmålet er, hvad der forandrede sig i 2001, og hvad der
forblev det samme? Med hvilken ret kan man kalde det et systemskifte? Esben
Schjørring og Michael Jannerup har skrevet en grundig og samvittighedsfuld bog
om dette spørgsmål. Man behøver ikke være enig i deres konklusion for at
anerkende, at de har tilvejebragt et grundlag for en saglig diskussion om
spørgsmålet. De tager politik alvorlig ikke blot som en kamp om magten, men som
en strid om ideer. Allerede der ligger en del af det svar, som de giver på
dette spørgsmål.
Venstre undlod ved valget i 2001 at udfordre velfærdsstaten.
Dermed kopierede Anders Fogh den socialdemokratiske valgsejr i 1998, da Poul
Nyrup havde vundet på at love at frede efterlønnen. På det fordelingspolitiske område, der stadig
i den politiske tænkning dengang vejede tungest, var der altså tale om
kontinuitet. Det forklarer lederskribentens sindsro.
Til gengæld markedsførte Anders Fogh sin regering som et
generalopgør med det 20. århundredes politiske tænkning, et værdipolitisk
systemskifte. Var det blot en afledningsmanøvre, der dækkede over
business-as-usual? I sin biografi om Anders Fogh Rasmussen fra 2013 udnævnte
Søren Mørch ham til at være en begavet opportunist, en mand uden andre klippefaste
principper end viljen til magt. Schjørring og Jannerup hælder mere til Foghs
egen version af historien og ser 2001 som et paradigmeskifte i dansk politik.
De tegner portrættet af en ideolog, der dog også forstår at gøre de pragmatiske
og taktiske indrømmelser, som er nødvendige i politik.
De peger på, at den forhenværende liberalist Anders Fogh
Rasmussen i 2001 havde accepteret socialstaten og dermed forladt sin ungdoms minimalstatsliberalisme.
Det var nødvendigt for at vinde valget. Samtidig forandrede han imidlertid også
velfærdsstaten. Borgeren skulle ikke længere være skatteyder og klient, men
kunde i statens butik. Sådan forskød han – som det hedder med en af bogens mange
prægnante formuleringer – liberalismens frihedsbegreb ”fra at være et angreb på
velfærdsstaten til at blive dens styringsprincip.”
Men Schjørring og Jannerup peger også på, at der
værdipolitisk gør sig en kontinuitet gældende. Den revision af udlændingeloven
i 2002, som blev en af regeringen Foghs mærkevarer, skyldtes ikke Dansk
Folkepartis indflydelse, mener de. Det meste var fostret i Bertel Haarders
integrationsministerium. Opgøret med smagsdommerne og Statens Kunstfond finder
de også foregrebet i Anders Foghs tidligere skrifter og taler. Hvorfor de lader
EU’s østudvidelse ude af betragtning, henstår uforklaret. Det var dog en af
Foghs større bedrifter.
Markant er forfatternes synspunkt, at Foghs tilslutning til
den amerikanske invasion af Irak i 2003 skulle være drevet af principper og
ideer, som han allerede havde givet udtryk for mange år tidligere. Her er de
antagelig ledt på vej af en udgave af Foghs taler, som et par af hans beundrere
udgav i 2006. Det var netop formålet med denne udgivelse at imødegå anklagerne
mod Fogh om, at han skiftede holdning som andre skiftede skjorter. Det har
antagelig præget udvalget og redaktionen af de taler, der er med i bogen.
Schjønning og Jannerup udnævner Fogh til at være af samme
type som de neo-conservatives, der
var den ideologiske drivkraft bag præsident George W. Bush’ udenrigspolitik. Forfatterne
ser det samme værdibaserede verdensbillede bag Foghs første reaktioner på
karikaturkrisen. Det ligger imidlertid også på den åbne hånd, at Fogh skiftede
standpunkt til en interessebaseret udenrigspolitik ved årsskiftet 2005-2006, da
han gav køb på sine principper for at slukke den ildebrand, der havde bredt sig
i Mellemøsten. Det hører til bogens mere bemærkelsesværdige passager, at
forfatterne faktisk har fået Fogh til i et interview at indrømme, at det også
var tilfældet. Det er målt på Foghs egen systemskiftemålestok en slags
falliterklæring.
Et andet af de interessante afsnit er der, hvor forfatterne
peger på Tøger Seidenfadens ansvar for konfliktens eskalering. Brian Mikkelsen havde
talt om en kulturkamp i forbindelse med religion, og det var i Seidenfadens
gengivelse blevet til kulturkrig mod muslimske indvandrere. Det blev i
Mellemøsten meget let til, at den danske regering havde erklæret krig mod islam,
og det var retfærdigvis ikke, hvad Mikkelsen sagde.
Bogen er en samtidshistorisk undersøgelse bygget på
journalistisk metode. ”Vi har gennemtrawlet arkiverne”, skriver forfatterne i
indledningen, men de er meget karrige med at angive præcist hvilke arkiver det
drejer sig om. Intet tyder på, at de har haft systematisk adgang til hidtil
utilgængeligt materiale. Det interessante ville naturligvis være at se
referaterne fra møderne i Venstres folketingsgruppe eller fra regeringens
koordinationsudvalg. Schjørring og Jannerup er oftest henvist til sekundære
kilder og sene erindringer. Afgørende steder savner læseren et andet blik end
aktørernes egne forsøg på at frisere fortiden, så den ser pæn ud. Det er ofte
samtidshistorikerens vilkår. Til gengæld kunne de godt have stillet spørgsmålet
om brud eller kontinuitet lidt skarpere.
Det hører som nævnt til Fogh Rasmussen-regeringens egen
mytologi, at den repræsenterede et afgørende brud. Det er også rigtigt, for så
vidt den kunne føre blokpolitik i kraft af et flertal i Folketinget baseret på
et stabilt og troværdigt støtteparti. Deres fælles fjendebillede var
’smagsdommerne’, vel bedst repræsenteret ved akademikerpartiet Det Radikale
Venstre, og den liberale indvandrings- og asylpolitik repræsenteret af
indvandrerloven af 1983, som ikke mindst de radikale stod bag. Hvad Schjørring
og Jannerup underbetoner er, at denne lov allerede fra 1986 var blevet strammet
løbende, således at ’systemskiftet’ i 2001 blot fortsatte en tendens, der på
dette tidspunkt var 15 år gammel. Det har i 30 år ikke været spørgsmålet, hvor
vidt der skal strammes på området, blot hvor meget. På samme måde er
forandringen af forholdet mellem borger og stat til en imitation af forholdet
mellem en kunde og en serviceudbyder allerede foregrebet i den interne idédebat
i Venstre i Henning Christophersens formandstid, orkestreret i Lykketofts tid
som finansminister og omkring årtusindskiftet allerede på vej ind i det
offentlige i skikkelse af New Public Management.
På det fordelingspolitiske område udpeger forfatterne den
unge Fogh Rasmussens liberalisme til at være repræsentativ for klassisk
borgerlig politik, og dermed får de Venstres accept af velfærdsstaten i 2001
til at se ud som et alvorligt brud. Men bruddet er ikke partiets. Allerede i
løbet af 1960erne opgav Venstre sin modstand mod velfærdsstaten og en øget
beskatning. Der har siden været en indre opposition i partiet bestående af
økonomiske liberalister som f.eks. den unge Anders Fogh Rasmussen. Og da han
opgav sin modstand mod velfærdsstaten, var det altså ikke partiets linje, der
blev ændret, men hans egen.
Det spørgsmål, som bogen munder ud i, er naturligvis,
hvordan Fogh vandt slaget, men tabte krigen? Hvordan kunne det lade sig gøre
for Fogh Rasmussen at redefinere, hvad politik går ud på, men samtidig
efterlade sig et parti og en koalitionspartner, der styrtbløder mandater til
højre og venstre?
Foghs nederlag som partileder var, at han havde afkoblet
værdipolitikken fra den økonomiske politik. Partiet kunne ikke længere rumme
den indre økonomisk liberale opposition, som han selv havde været en del af, og
dermed ”mistede partiet med tiden også evnen til nytænkning og kapaciteten til
at genfortolke det borgerlige projekt i en ny tid og mistede derigennem den
ideologiske forbindelse til sin egen historie”, konkluderer Schjønning og
Jannerup. Det var naturligvis i begyndelsen Margrethe Vestagers nederlag, fordi
Liberal Alliance først og fremmest er en afskalning af De Radikale, men
problemet blev i længden Venstres og de konservatives. Tilslutningen til de to
partier til sammen er fra 2001 til 2015 faldet fra to femtedele til en
fjerdedel af vælgerne. Idé- og værdipolitikken er udliciteret til andre
partier, mens den næste Rasmussen i rækken står med det problem, at mens andre kan
høste stemmer på at kæmpe om ’danskernes sjæl’, har statsministeren stadig
ansvaret for, at Finansloven hænger sammen og kommer i hus. Det kunne det
såkaldte systemskifte ikke ændre på. Økonomien forsvinder ikke, bare fordi man
holder op med at tale om den.
(Kristeligt Dagblad 16. januar 2018. Bladets rubrik var en anden.)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar