Peter
Øvig
BZ
– Du har ikke en chance – Tag den!
„Jeg
har lært meget af det, jeg kan i dag, i de år i BZ, både socialt og praktisk. Jeg lærte for eksempel selv at
bygge en stor seng af stjålet tømmer. Vi kørte ikke bare i IKEA for at
købe en seng eller sad og ventede på, at nogle andre klarede sagen. På den måde
kom vi i god kontakt med vores egen drivkraft. I BZ
lærte jeg at tage stilling til mine omgivelser
og til samfundet, at reflektere over etiske spørgsmål om rigtigt og forkert, at
hjælpe andre og tage imod hjælp, at samarbejde og tænke i fællesskab og at føre
mine drømme ud i verden.”
Sådan
fortæller en tidligere BZ’er til Peter Øvig. Citatet er typisk. Mange veteraner
fra BZ-bevægelsen mener, at den var et farverigt, vildtvoksende, blomstrende
eksperiment i en epoke af grå beton. Men midt i citatets almindelige selvudviklingsretorik
stikker et enkelt tillægsord ud: ’stjålet’. BZ-bevægelsen var inficeret af
kriminalitet. Ikke blot sneg almindelige kriminelle sig ind i bevægelsen.
Bevægelsen selv var et fundamentalt opgør med ejendomsretten. At stjæle tøj,
mad og andre fornødenheder kunne mentalt og ideologisk snildt forenes med, at
man i forvejen boede i andre folks huse uden tilladelse og uden at betale.”BZ’erne
var ideologiske forbrydere,” som en pensioneret betjent siger til Øvig. Derfor
kan man støde på formuleringer som ovenstående, hvor berigelseskriminalitet
tvangfrit gøres til en forudsætning for at lære sløjd. Tyveri bliver til en del
af kreativiteten. Men det er Øvigs ærinde at fortælle en anden historie:
BZ-bevægelsen var mere destruktiv end kreativ.
Det
begyndte med kampen om en byggelegeplads på det indre Nørrebro i København i
1980. Her stødte unge aktivister sammen med politiet. I 1981 dannedes ’Initivgruppen’,
og samme år blev det nedlagte fællesbageri Rutana besat og ryddet af politiet.
I det følgende årti blev talrige bygninger især i Københavns brokvarterer
besat. I 1982 tog Initivgruppen navneforandring til BZ-brigaden. At navnet
giver mindelser om De røde Brigader er ikke tilfældigt, og det er dokumenteret,
at det københavnske BZ-miljø støttede Rote Armee Fraktion. Der var et ideologisk
slægtsskab med de andre såkaldte byguerillaer i Europa, og BZ-brigaden
udviklede et systematisk og effektivt voldsberedskab. I slutningen af 1980erne
eskalerede volden, og politiet stod i realiteten stod magtesløst over for BZ’ernes
aktioner. BZ havde udviklet sig til en voldskult, der afviste samfundets
normer, og de havde i flere år held med at blæse på loven. Jævnligt blev
patruljevogne, der passerede besatte huse, angrebet med kasteskyts uden at
betjentene kunne gøre noget. I 1986 blev et helt afsnit af Ryesgade afspærret
og belejret af politiet i 9 dage, inden BZ’erne overgav sig. Det sidste besatte
hus blev ryddet i 1990, og her hører også Øvigs fortælling op, selv om BZ
fortsatte under andre former som De Autonome, Antifascistisk Aktion eller
Socialistisk Ungdomsfront.
Bogen
er båret af interviews med tidligere BZ’ere suppleret med rapporter fra
politiet og PET. Øvigs journalistiske tilgang har styrker og svagheder. Bevægelsen
opstod ikke i et vakuum. Man savner lidt mere kontekst, forbindelsen bagud til
slumstormerne og besættelsen af Bådsmandsstræde Kaserne, forbindelsen til
lignende bevægelser i Amsterdam og Berlin samt ikke mindst de politiske og
filosofiske ideer, der prægede bevægelsen og tjente til at legitimere aktionerne.
Endelig forsømmer Øvig at analysere bevægelsens organisation, struktur og ikke
mindst hierarki. Nogle fremstår som ledertyper, men hvad deres roller egentlig
har været, er uklart. Bevægelsen bestod især i begyndelsen af til dels meget
unge teenagere. Mange fortæller, hvordan BZ blev en erstatning for den familie,
som de selv savnede. Det forklarer tiltrækningen, men ikke strukturen. Hvis BZ
var en familie, hvem var da forældrene? Selv om unge mennesker har en udpræget
flokmentalitet, er det umuligt at forestille sig, at nogle af de endog meget velkoordinerede
aktioner er foregået uden en stærk ledelse og en kommandostruktur. På den anden
side må man også forbavses over, hvor ukoordineret og somme tider fuldstændigt
hjælpeløst de kommunale myndigheder og politiet handlede. Især politiets
civilklædte indsatsenhed, Uropatruljen, var tilsyneladende nærmest en autonom
enhed, der gjorde hvad det passede dem.
Ved
at gøre det journalistiske interview til omdrejningspunkt lader Øvig aktørerne
selv komme til orde, og det giver teksten nerve. Mange af dem har et meget
reflekteret forhold til deres egen fortid, og Øvig er efter alt at dømme loyal
mod sine kilder. Men det betyder altså også, at man ser organisationen fra
neden og får det indtryk, at det bare var et improviseret sammenrend af utilfredse
eller utilpassede unge, og ingen har vist lyst til at indrømme alt, hvad de
lavede dengang iført elefanthue, kasteskyts og ung vrede. Et andet
journalistisk greb, som Øvig gør brug af, er at synliggøre sin egen rolle i
researchprocessen, så han selv blive den mest fremtrædende person i bogen.
Cirka halvdelen af bogen handler om, hvordan han har fundet sine meddelere,
talt med dem og ikke mindst hvordan de tidligere BZ’ere har håndteret den situation.
Bogens egentlige drama ligger i journalistens arbejde med at fremdrage
historien. Det er en demonstrativ og krukket selviscenesættelse, men med dette
greb kan han også vise den modstand, der har været i miljøet mod hans projekt.
Kulminationen indtraf i oktober 2015, da flere ruder i Øvigs hjem blev knust
ved stenkast. Mange af de tidligere BZ’ere vil gerne bevare monopolet på at
fortælle deres egen historie for at beskytte den nostalgi, der omgiver BZ, men
det skal de naturligvis ikke have lov til. Øvig er da heller ikke den første,
der beretter om BZ fra en kritisk vinkel, og BZ’erne er heller ikke den første
gruppe, der er ilde berørt over at få deres fortid beskrevet. Øvig er en
rutineret fortæller, og hvis man kan leve med, at forfatteren er så optaget af
sin egen researchproces, får man med denne bog en veldokumenteret redegørelse
for et dramatisk årti, da nogle hundrede unge hærgede København.
(Kristeligt
Dagblad 4. okt. 2016)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar