Jens Smærup Sørensen, Jens - en fortælling, Gyldendal
Jens Smærup Sørensen afviser selv med denne bog at have
skrevet en selvbiografi og deklarerer den som ”en fortælling”. Det er ikke til
at sige, hvad det skal til for, dette nu efterhånden udbredte skrømteri med
forfatterpersonligheden, når der skrives selvbiografi. Det skulle nødig hedde
sig, at der var noget om snakken, bare fordi forfatteren skriver ”jeg”.
Det er så meget desto mærkeligere som at Sørensen selv til
indledning så udmærket sætter på plads, hvad erindringer er. Han reflekterer
over, hvordan han kan huske så langt tilbage som sin spæde barndom, da han lå i
sin barnevogn under et æbletræ og kan huske det fordi ”duften og synet af sådan
et sødmefuldt æbletræs hvide, rosenrøde og gulnistrede blomsterpragt gennem
hele mit nu mere end 70-årige liv igen og igen har gentaget sig som noget nær
det saligste vores klode har at byde på.” Erindring er gentagelse af erfaring.
Livet begynder med sansningen, mener han, men først med
sproget og dets grammatik bliver jeg’et til som adskilt fra et du. Så det er
først med sproget, at det selv bliver
til, som gør en selvbiografi meningsfuld. Det er en intellektuel
programerklæring og læsevejledning, der lader døren til Sørensens akademiske
baggrund med påvirkning fra 1960ernes franske litteraturteori stå på lind.
Det intellektuelle beredskab forbliver heldigvis i skjult
reserve. Sørensen bruger sin suveræne forfatterstemme til at tale med det
levede og erfarede livs autoritet. Beskrivelsen af barndommen på en gård i
landsbyen Staun i Himmerland er bogens højdepunkt. Det er en relativ vurdering,
for den er på intet tidspunkt mindre end god – for nu at sige det på påtaget
jysk.
Staun var en hel verden, hvor alting havde sin orden og alle
kendte deres plads. Det er et velkendt motiv i erindringslitteraturen. For
Sørensens generation – han er født i 1946 – gør den omstændighed sig yderligere
gældende, at han blev voksen præcis samtidig med, at de bærende strukturer for
den landbokultur, der var hans barndoms univers, brød sammen. Han legemliggør den
urbanisering, der kendetegner efterkrigstidens Danmark. Det er imidlertid ikke
historien om den begavede knægt, der blev holdt til bogen. Han var ikke noget
vidunderbarn. Sagen var snarere den, at Jens ret tidligt viste sig utjenlig til
virksomhed i landvæsenet, og så måtte man finde et andet udkomme til ham.
Det er et raffinement i fortællingen – og selvfølgelig er
bogen også en fortælling – at eksileringen fra barndommens land foregår i flere
trin. Først sendes han i købstadsskole i Nibe, dernæst på gymnasium i Aalborg
og siden på universitetet i Aarhus. For hver gang fjerner han sig stadig mere
fra den virkelighed, der var barnets ved at opgive sin dialekt, sin barnetro - ja,
sågar sit navn. Han voksede op i den tro, at han hed Jens Bislev, for det var
det efternavn, som hans far havde taget efter den barnløse farbror, der havde
adopteret faderen og efterladt ham gården i Staun.
Sørensen er ikke nostalgisk eller fremmedgjort. Han
betragter hele sit liv og sine erfaringer som en ressource for forfatteren Jens
Smærup Sørensen - som nu f.eks. æbletræet. Det er også klart, at det kun er de
erfaringer, der har litterært potentiale, der er med i bogen. Han nævner selv
adskillige aspekter af sit liv, som han aldrig vil udfolde på skrift, f.eks. at
han i sin studietid om sommeren var tjener og bartender på et stort københavnsk
hotel. Det snakkesalige og anekdotiske holder han sig for god til. Han leverer
kondenserede anskueliggørelser som i denne beskrivelse af den nykonfirmerede
drengs oplevelse af pigerne i Nibe Skole:
”Hvad pigerne tænkte forblev længe mysteriøst, for de delte
ligesom højst af høflighed og i få øjeblikke vores interesser. Og da vi holdt
op med også at være temmelig ligeglade med dem, og antydningen af smil fra en
af dem lige med ét indtog pladsen som livets hidtidige højdepunkt, kunne vores forsøg
på at nærme os dem fortsat i nogen tid tage sig ret akavede ud. Havde man selv
vovet sig frem og straks igen stukket halen mellem benene, var det selvfølgelig
frygteligt pinligt, og det var næsten kun til at komme over ved at drille nogen
af de andre, der ikke havde stået sig meget bedre.”
Foruden at beskrive det asymmetriske forhold mellem drenge
og piger i teenageårene med fortættet klarhed viser dette afsnit Sørensens nænsomme
arbejde med sproget. Hans brug af lidt bedagede stående vendinger er både
eksotisk og genkendelig, fordi de består af velkendte ord i sjældne
sammensætninger. En sikker dosering af biord giver teksten tone af det talte
sprog, en klang af noget dialektalt.
Sproget udvikler sig med fortællingen. Det første fremmedord
springer i øjnene, så snart Jens er kommet til Nibe Skole. Indtil da fortælles
der som i en af Johannes V. Jensens himmerlandsfortællinger. Ikke fordi man
læste Jensen hjemme i Staun. Man levede i den virkelighed, som Jensen skrev om.
Det er Sørensen selv, der nævner det. Det ville have været prætentiøs
forlorenhed, hvis ikke Sørensen i sin beherskelse af formen havde kunnet
overbevise sin læser om den mandjævning.
Bogen er et resultat af en række foredrag, som Sørensen har
holdt i Vartov i København. De er blevet til på initiativ af Grundtvigs Forum,
der for nogle år siden genoplivede en tradition, der blev indledt med række
foredrag, som Grundtvig holdt hen over sommeren og efteråret 1838, oprindeligt
annonceret som ”Forelæsninger over de sidste halvhundredeaars Historie”. Det
var sønnen Svend Grundtvig, der fandt på titlen Mands Minde, da han udgav
foredragene efter sin fars død. Sørensen fletter ikke verdenshistorien ind i
sin egen. Kun hen mod bogens slutning behandles den udvikling, som verden er
undergået i hans levetid. Han slutter med at reflektere over livet og dets
afslutning. I hans levetid, skriver han, ”er hvert enkelt menneskes mulige
ansvarsområde blevet voldsomt udvidet, langt hinsides det overskuelige.” Det
stiller krav, der aldrig var på tale i Staun, hvor ansvaret bestod i at
efterlade bedriften i god foderstand til arvingerne. Den verden kommer aldrig
igen. ”At tage ansvar også for så mange flere efterkommere end lige vores
nærmeste vil ikke længere være et abstrakt ideal. Men sådan at gøre sig ansvarlig,
i stort og småt, ja, i kraft af ganske lidt og blot det ringeste håb, det kan
igen – vil jeg tro – blive værd at leve for, og hjælpe enhver af os med at give
ordet fra sig og til at dø med fred i sindet.”
(Kristeligt Dagblad den 18. september 2018)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar