Peter Dragsbo: Arkitektur til grænsen. Arkitektur og nation i europæiske
grænselande 1850-1940
Museum Sønderjylland
Perioden 1850-1940 betegnes normalt som historicismens eller
de historiske stilarters epoke i arkitekturen. Før den tid var europæisk
arkitektur præget af klassicismen. Den er sådan set også er en historisk
stilart, idet den hylder principperne fra det klassiske Rom og Grækenland, men
klassicismen blev af dens tilhængere betragtet som en tidløs norm. I Danmark
var den repræsenteret af en arkitekt som C.F. Hansen, der byggede i både Altona
og København.
Det, der adskiller historicismen fra klassicismen er, at den
ikke længere føler sig bundet af et bestemt formskema, men frit kan vælge
mellem og sammensætte stiltræk og elementer fra hele historien. Den svarer
altså til den romantiske digtnings opgør med fortiden, blot med godt en
generations forsinkelse.
Med udgangspunkt i fire grænseregioner - Alsace-Lorraine,
Poznan, Slesvig og Sydtyrol – viser Dragsbo, hvordan denne nye valgfrihed i
arkitekturen spillede sammen med de nationale og politiske konflikter, som
prægede disse regioner. Han viser, hvordan historicismens store udbud af
æstetiske programmer blev brugt som magt- og/eller kulturpolitiske
instrumenter. Mest tydeligt i den henseende er det tyske kejserriges påfaldende
lyst til at opstille gigantiske mindesmærker til forherligelse af sig selv som
f.eks. det i 1945 bortsprængte på Knivsbjerg. Dragsbo interesserer sig dog ikke
så meget for disse kulturpolitiske stavepladeprojekter. I centrum for hans
undersøgelse står institutionsbyggeriet: banegårde, posthuse, kirker,
forsamlingshuse, skoler, kaserner, rådhuse osv. Dragsbo viser, at for at forstå
signalværdien af de enkelte bygninger, skal de sættes ind i deres kronologiske
og regionale kontekst. Der findes ikke nogen entydig ”tysk”, ”fransk” eller
”dansk” arkitektur, men det betyder ikke, at arkitekturen ikke har spillet en
væsentlig rolle i de nationale stridigheder.
De tyske marinestationer i Sønderborg og Flensborg/Mürwik, opført
i årene 1906-08, var om noget en rigstysk magtmanifestation. Erobringen af
hertugdømmerne og udgravningen af en kanal fra Kiel til Elben gjorde det
meningsfuldt at placere en stor del af den kejserlige flåde i Østersøen. Lokalt
var stilen let at identificere som ”tysk”. I begge tilfælde kom inspirationen
fra den nordtyske teglstensgotik, der historisk knyttede an til den tyske ridderorden
og dens borg Marienburg i det nuværende Polen. I Metz gennemtrumfede Wilhelm II
imidlertid samtidig ”sit kejserligt-romanske dekorationsapparat” til byens
hovedbanegård og postkontor som en reference til det 12. århundredes
(hohen)staufiske kejsere. I Metz svarede de fransksindede arkitekter med at
kopiere Napoleon III’s Paris, opført i ny-rokoko. I det fransk-tyske grænseland
havde gotikken ikke samme signalværdi, fordi den dér var en fælles kulturarv. I
Köln derimod blev færdiggørelsen af domkirken – opført i nordfransk gotik – til
et symbol på Tysklands samling og genrejsning, mens der til tidens store kirkebyggeri i Berlin, Berliner Dom, blev anvendt barok.
Til komplikationerne af forståelsen af arkitekturen som
udtryk for noget nationalt føjer sig hjemstavnsbevægelsen, der voksede sig
stærk efter århundredeskiftet. I Slesvig søgte både tyske og danske arkitekter
inspiration i den lokale byggeskik i almindelighed og Møgeltønders bondebarok i
særdeleshed. Dragsbo viser, hvordan Heimatpflege
og Bauschutz på tysk og Bedre Byggeskik på dansk side var udtryk
for samme ambition og i høj grad også samme stilideal. Hvad der på tysk side
forblev et regional fænomen, voksede sig i Danmark imidlertid til en national
bevægelse med centrum på Vestsjælland, der gav inspiration tilbage til
Sønderjylland, f.eks. i form af Danebod Højskole på Als.
Efter 1920 skiltes vejene igen. Deutsches Haus og banegården
i Flensborg er ganske vist i overensstemmelse med den lokale tradition bygget i
tegl, men i en ny-klassicistisk monumentalstil, som ikke blev dyrket
umiddelbart nord for grænsen. Her skal
man til banegården i Aarhus eller politigården i København for at finde noget
lignende. Det nationale program i det genvundne Sønderjylland føjede sig heller
ikke nødvendigvis til det regionale. I Rinkenæs opførtes i 1932 en ny kirke
efter en opskrift, der umiddelbart kan opfattes som ”typisk dansk landsbykirke”
(blot lidt større). Imidlertid er den typisk østdansk, og den lokale tyske
befolkning kritiserede den for at sætte ”et fynsk stempel” på egnen.
Dragsbo har selv taget de fleste af bogens mange billeder.
Det ville have klædt den med professionelle optagelser – og et register – men
til gengæld glæder man sig over den lave pris for så flot et værk, et
standardværk tør jeg godt sige, der bidrager meget væsentligt til vores
forståelse af, hvorfor bygninger fra denne periode ser ud som de gør – og ikke
blot i grænseregionerne.
(Grænsen, okt. 2015)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar