Hans Hertel har i forlængelse af sin biografi om Poul
Henningsen samlet en række af Henningsens essays i dette bind, der dokumenterer
Henningsens virke som meningsmager og kolumnist. Hertel sympatiserer
grundlæggende med Henningsens anliggende. Det lægger han ikke skjul på i sit
velskrevne forord. Men Hertel er i modsætning til sit forbillede ikke anarkist.
Henningsen hyldede provokationen, grænseoverskridelsens æstetik. Han skrev på
instinktet og giver ikke indtryk af at være synderlig belæst. Når han var
bedst, kom han i nærheden af sit forbillede Johannes V. Jensen, men denne samling
dokumenterer også, at Henningsen ikke havde nogen særlig høj bund som skribent og
tænker. Han kunne være plat, ondskabsfuld og idiosynkratisk. Hertel er som
skribent væsentlig mere raffineret.
Poul Henningsen var en ekstraordinær begavelse med en
påfaldende ringe uddannelse i betragtning af, at han blev en af det tyvende
århundredes mest betydningsfulde intellektuelle. Han havde realeksamen og havde
gået på teknisk skole uden at få eksamen. Henningsens væsentligste og stort set
eneste skriftlige produktion var kortere essays, klummer, anmeldelser, foredrag
og rejseberetninger. De fleste af hans bøger er antologier af kortere tekster. Rejserne
foregik i bil, og beretningerne handler for en stor del om at køre bil.
Henningsen elskede at køre bil og afskyede hastighedsgrænser. Han holdt meget
af Frankrig og Italien for vinens og madens skyld og var fuld af foragt for dansk
madkultur og danske spiritusskatter. Foragten fylder i det hele taget en del i
teksterne. Det kan være mennesker, som han har truffet på sine rejser, som han
skildrer ekvilibristisk nedladende. Først og fremmest var Henningsen fuld af
foragt for ”bagstræb”, altså det, der ifølge ham selv tilhørte fortiden og ikke
samtiden eller fremtiden. Det gjaldt især i arkitekturen. Han var varm
tilhænger af modernismen og funktionalismen, som han anså som mere ægte, sund
og ren end den arkitektur, der lånte træk og elementer fra tidligere historiske
epoker. Det betragtede Henningsen som forlorent og uægte. Det påvirkede også
hans syn på byplanlægning, der var ganske usentimentalt. I 1937 gjorde han sig
til talsmand for at rive Vartov i København ned, en af byens få barokke
bygninger, til fordel for et mere funktionelt hus.
En af bogens helt centrale tekster er hans beretning fra den
store arkitekturudstilling i Stockholm 1930, som indvarslede funktionalismen i
Skandinavien. Henningsen hyldede den, fordi den gjorde skønheden demokratisk.
Mens det smukke byggeri tidligere var forbeholdt de rige og magtfulde – som var
genstand for Henningsens løbende foragt – var det nye byggeri kendetegnet ved
at gøre skønheden tilgængelig for alle: ”Skønheden er i virkeligheden ganske
uafhængig af tingens kostbarhed. Al det snobberi for det kostbare har hindret
os i at se megen ny skønhed, og det er det, udstillingen vil ændre på. En
jernbjælke er skøn, rigtig anbragt. Den er for resten skøn i sig selv. Glas,
cement og lys er elementer, vi kan bygge skønhed af.”
Henningsen opfattede sig selv og blev opfattet som fortaler
for en ny og meget bedre æstetik. Han kritiserede, hvad han med sin veltrænede
foragt kaldte ”den gode smag”, men savnede blik for, at han blot søgte at
erstatte ”den gode smag” med sin egen ”gode smag”. Hans ivrige argumentation
for den nye arkitekturs demokratiske og egalitære værdier gjorde ham blind for
det elitære i hans eget projekt. Han hyldede den jævne dansker, men ikke den
jævne danskers smag i mad, indretning og arkitektur. Han var smagsdommer.
(Kristeligt Dagblad 3. okt. 2015)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar