Noget af det første, der møder den besøgende på Germanisches Nationalmuseums store særudstilling om den unge Albrecht Dürer, er ikke så lidt af en skuffelse. Dürers antagelig mest berømte værker, tre selvportrætter fra tiden omkring 1500, er kun fremvist i reproduktion. Originalerne hænger stadig på henholdsvis Pradomuseet i Madrid, Louvre i Paris og Alte Pinakothek i München.
Især vakte det en del opsigt i Tyskland, allerede før udstillingen åbnede i maj, at det ikke var lykkedes museet i Nürnberg at bevæge kollegerne i München til et udlån. Det er blevet opfattet som udtryk for smålighed, og spørgsmålet blev en del af en lokal politisk dagsorden, en genåbning af en gammel strid om centrum og periferi i Bayern. Nürnberg ligger i delstatens nordvestlige udkant, et område, der historisk set slet ikke er Bayern, men Franken, hvad man stadig på de kanter lægger stor vægt på. München er i dag et kraftcenter i både tysk og europæisk økonomi, men historisk set er byen en parvenu, en opkomling i sammenligning med de gamle sydtyske hovedbyer som for eksempel Eichstätt, Landshut, Passau, Bamberg, Regensburg, Nürnberg eller Würzburg.
Især vakte det en del opsigt i Tyskland, allerede før udstillingen åbnede i maj, at det ikke var lykkedes museet i Nürnberg at bevæge kollegerne i München til et udlån. Det er blevet opfattet som udtryk for smålighed, og spørgsmålet blev en del af en lokal politisk dagsorden, en genåbning af en gammel strid om centrum og periferi i Bayern. Nürnberg ligger i delstatens nordvestlige udkant, et område, der historisk set slet ikke er Bayern, men Franken, hvad man stadig på de kanter lægger stor vægt på. München er i dag et kraftcenter i både tysk og europæisk økonomi, men historisk set er byen en parvenu, en opkomling i sammenligning med de gamle sydtyske hovedbyer som for eksempel Eichstätt, Landshut, Passau, Bamberg, Regensburg, Nürnberg eller Würzburg.
Dürers selvportræt er for en nutidig beskuer frappant moderne. En smuk mand med langt, løsthængende hår stirrer selvsikkert som en italiensk fotomodel på beskueren. Man føler, at man med en enkelt udstrækning af en arm ville kunne krydse en 500 år bred kløft af historisk distance. Denne fornemmelse af nærmest intim nærkontakt på tværs af århundrederne har naturligvis indbudt til psykologiske tolkninger af billedet ud fra spørgsmålet: Hvem var Albrecht Dürer egentlig? Denne udstillings styrke er, at den netop ikke har ladet sig forføre til at svare på det spørgsmål, og derfor er der også en pointe i, at de malede selvportrætter ikke er med på udstillingen.
Til gengæld er der af udstillingens knap 200 katalognumre udlån fra næsten 50 af Europas og Nordamerikas vigtigste kunstmuseer og samlinger. Det er i sig selv en museumsfaglig præstation. Udstillingen er fortjent blevet en stor publikumssucces. Den har de første fire uger tiltrukket 55.000 besøgende.
Dürer blev født i 1471 som søn af en guldsmed i Nürnberg. Oprindeligt var det tanken, at han skulle gå i sin fars fodspor. Meget tidligt viste han et stort talent for at tegne. Et hovedstykke i udstillingen er et charmerende selvportræt, som han tegnede som blot 13-årig. Han kom derefter i lære som maler hos faderens nabo, Michael Wolgemut.
(KD 20. juli 2012)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar