Farmand identificerer en dobbelt struktur i Tvind, dels det følelsesmæssige fællesskab i Lærergruppen, som han sammenligner med den tidlige middelalders klosterfællesskaber, dels den finansielle koncernstruktur. Tilsammen udgør de en meget stærk og lukket organisation, der i mange år har kunnet dække over sine aktiviteter for myndighederne. Told&Skat, Civilretsdirektoratet, Undervisningsministeriet, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen og ikke mindst politiet i Holstebro har i årtier forgæves forsøgt at få skovlen under Tvind. Nogle har hævdet, at Tvind har været fredet af den politiske (læs: socialdemokratiske) top, men den teori har kun begrænset gyldighed. Så en dag dukkede Frede Farmand op med en omfattende dokumentation, der stammer fra en hemmelig kilde, måske endda et højtstående medlem af Lærergruppen. Han solgte sin viden til journalisten Thomas Stokholm, der lavede to udsendelser til TV2 om Tvind i efteråret 2000, og siden blev indstillet til Cavlingprisen for sit - dvs. også Farmands - arbejde. Disse udsendelser baseret på Farmands research fik politimesteren i Holstebro til at iværksætte en undersøgelse af Tvind. I foråret 2001 var sagerne nået så vidt, at politiet med rettens tilladelse ransagede adskillige adresser med tilknytning til Tvind. Forinden var Frede Farmand blevet varskoet, så han kunne være til stede under denne angiveligt tophemmelige aktion. Af det beslaglagte materiale skabtes det endelige anklageskrift. Tvindfolkenes forsvarere ved, at Farmand er den egentlige årsag til, at anklagen overhovedet er kommet i stand, og snedigt nok har de skrevet ham på vidnelisten. Det forhindrer den altid nysgerrige Farmand i at overvære retsmøderne. Denne bog skal derfor også læses som hans svar til Tvindfolkene. Den er ikke kun en beskrivelse af retssagens forudsætninger. Den er som dens forfatter en del af sagen.
Kun nødig afmystificerer Frede Farmand sin egen person. Han ynder at give sine omgivelser indtryk af, at han ved meget mere om den store sammenhæng, end han vil sige netop nu. Offentligheden bliver ladt tilbage med sine spørgsmål: Hvad lever han egentlig af? Eller rettere: Hvem betaler Farmands virksomhed? Hvilke interesser varetager han egentlig? Svar får man ikke, for han tillader i hvert fald ikke andre at gennemgå sine affærer med samme tættekam, som han selv afluser Tvinds regnskaber med. I praksis lever han af at fremskaffe og sælge oplysninger og dokumentation. Han er kræmmer, hemmelighedskræmmer, og hans kundekartotek er i store træk ukendt for andre end ham selv. Påstande om, at han er PET-agent, afviser han, selvom han synes at have udført opgaver for denne tjeneste. Han har i hvert fald privilegeret adgang til informationer fra politiet. Bagmandspolitiet må antages at være Farmands mest ihærdige læsere, ikke så meget fordi de fremlagte oplysninger er ukendte for dem, tværtimod. Dele af dokumentationen stammer simpelthen fra deres kontorer. Farmand henviser jævnligt til materiale, der er journaliseret hos Statsadvokaturen for Særlig Økonomisk Kriminalitet, og han aftrykker den såkaldte kosterliste fra ransagningen, dvs. et inventarium over det beslaglagte materiale. Politi og anklagemyndighed har med andre ord en læk, for det er ikke materiale, som offentligheden normalt har adgang til. Desværre går det antagelig med denne læk som med mange andre forhold i spørgsmålet Tvind: når det handler om Tvind, træder der nemlig en ny presseetisk regel i kraft, ifølge hvilken offentlige myndigheder simpelthen ikke kan begå fejl, for fejlen er jo altid Tvinds, og derfor er der jo heller ingen historie at fortælle om et eventuelt brud på retssikkerheden, vel?
(Weekendavisen 28. marts 2003)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar